Nowy model Lexus GS 450h to najwyższe osiągnięcie techniki, silnik umieszczony z przodu pojazdu napędzający tylne koła, a także szeregowo-równoległy układ hybrydowy.
Kliknij, aby powiększyćW pojeździe zamontowano silnik o zapłonie iskrowym o pojemności skokowej 3,456 cm3 w układzie widlastym V6, z nowym podwójnym układem wtryskowym D-4S (silnik 4-suwowy, z kombinowanym wtryskiem paliwa nowej generacji) oraz z podwójnym układem zmiennych faz rozrządu VVT-i. Silnik ten osiąga moc wyjściową 296 KM/218kW (wg normy DIN) i moment obrotowy 368 Nm. Współpracuje z silnikiem elektrycznym, który generuje dużą moc, bo aż 200 KM/147 kW (wg normy DIN) dostarczając jednocześnie moment obrotowy na poziomie 275 Nm już od samego rozruchu. Łącznie układ napędowy dostarcza moc wyjściową o wartości 340 KM/250 kW (wg normy DIN), co stawia nowy model GS 450h na najwyższym miejscu wśród wszystkich pojazdów hybrydowych na świecie, a jednocześnie jest jednym z niewielu pojazdów w tej klasie, któremu udało się osiągnąć moc blisko 100 KM z jednego litra pojemności.
Dla zwiększenia efektywności nowego modelu GS 450h, w skład układu hybrydowego poza silnikiem spalinowym oraz elektrycznym, wchodzi również generator ładujący wysokonapięciowy akumulator hybrydowy niklowo-wodorkowy o napięciu 288 V. Rozdziałem mocy z silnika spalinowego, silnika elektrycznego oraz generatora zajmuje się przekładnia planetarna. Dodatkowo wszystkim steruje nowy zespół sterujący mocą, którego gabaryty porównywalne są z akumulatorem 12 V, a jednocześnie w porównaniu z modelem RX400h jest on o 63% mniejszy. Zespół sterujący mocą spełnia zadanie falownika, który przetwarza prąd stały o napięciu 288 V z akumulatora hybrydowego na prąd zmienny o napięciu 650 V, który służy do zasilania generatora oraz silnika elektrycznego.
Kliknij, aby powiększyćW unikatowym układzie napędowym nowego modelu GS 450h zastosowano hybrydowy zespół napędowy składający się z dwu - stopniowej przekładni redukującej, podobnej rozwiązaniem konstrukcyjnym do małych automatycznych skrzyń biegów, której zadaniem jest przekazanie maksymalnego momentu napędowego w zakresie niskich prędkości obrotowych, co skutkuje niebywałym przyspieszeniem pojazdu. Jednocześnie nowy zespół napędowy charakteryzuje się cichą pracą oraz zapewnia wysoką prędkość jazdy przy minimalnym zużyciu paliwa.
Silnik elektryczny, generator, zespół sterujący mocą oraz dwu - stopniową przekładnię redukującą umieszczono we wspólnej niewielkiej i lekkiej obudowie. Inżynierowie działu rozwoju Lexusa poświęcili wiele czasu, aby na platformie nowego modelu GS zmieścić kompletny układ napędu hybrydowego. W rezultacie udało się stworzyć zespół napędowy, który jest zaledwie o 1 cm dłuższy od 6-biegowej mechanicznej skrzyni biegów montowanej w modelu IS.
Kliknij, aby powiększyćPo raz pierwszy na świece, zastosowano przekładnię E-CVT (przekładnia planetarna sterowana elektronicznie) oferującą tryb sekwencyjny. W celu zwiększenia kontroli nad pojazdem oraz zapewnienia jeszcze głębszych doznań ze sportowego stylu jazdy nowym modelem Lexusa, każdej sekwencyjnej zmianie przełożeń towarzyszy jednoczesne hamowanie silnikiem, co daje porównywalne odczucia przy jeździe z klasyczną automatyczną skrzynią biegów.
Nowy model GS 450h przyspiesza płynnie do prędkości maksymalnej 250 km/h, bez charakterystycznych zrywów dla klasycznych skrzyń biegów. Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mil/h) w 5,9 sekundy, z 80 km/h (50 mil/h) do 120 km/h (75 mil/h) w 4,9 sek.
Jednocześnie model GS 450 h zużywa znacznie mniej paliwa w porównaniu z innymi samochodami V8 klasy wyższej. Zużycie plasuje się na poziomie 7.9 l/100km w cyklu mieszanym, podobnie jak w samochodach mniejszych niższego segmentu. Ponadto nowy Lexus ma mniejszą emisję CO2 na poziomie 186 g/km, co jest porównywalne z ekonomicznymi silnikami 4-cylindrowymi o zapłonie samoczynnym. Model GS 450h ma również najniższą emisję związków NOx i węglowodorów HC (0.01 g/km) wśród wszystkich pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi.
Komentarze opinie