Gorzowski magistrat chce stworzyć księgowe Centrum Usług Wspólnych dla szkół
RMG Fm
28/07/2016 07:29
Gorzowski magistrat chce stworzyć księgowe Centrum Usług Wspólnych dla szkół. To rozwiązanie, które ma zastąpić działy księgowości w każdej z placówek. Ich rolę przejąłby bezpośrednio magistrat, poprzez wspomniane centrum. To ogromny projekt, bo w nowej jednostce pracowałoby ok. 100 osób. W najbliższym czasie prezydent ma ogłosić gdzie centrum usług wspólnych zostanie zlokalizowane. Sprawa już budzi kontrowersje i obawy, m.in. o miejsca pracy. Prezydent uspokaja: żaden księgowy nie straci pracy.
Utworzenie centrum usług wspólnych dla szkół to konieczność wynikająca ze zmiany przepisów dotyczących rozliczania podatku VAT przez placówki oświatowe - mówi prezydent Jacek Wójcicki. Szacuje, że dzięki takiemu rozwiązaniu miasto zaoszczędzi ok. kilkunastu milionów złotych. Jacek Wójcicki zaznacza, że scentralizowanie księgowości nie oznacza końca samodzielności finansowej dyrektorów szkół, nie oznacza też zwolnień wśród księgowych.
W sprawie jest jednak sporo wątpliwości. Marta Bejnar-Bejnarowicz, która zareagowała na sygnały ze strony księgowych szkół, nie kwestionuje samej konieczności zmian w związku z nowymi przepisami, ale wylicza niejasności i ubolewa, że w sprawie tych zmian brakuje ze strony magistratu rozmów.
Prezydent Wójcicki odpowiada, że rozmowy na temat pomysłu są teraz prowadzone ze związkami zawodowymi , jako największym partnerem. Jednocześnie prezydent mówi jasno: rozmowy nie dotyczą tego czy to robić, ale jak to zrobić. Jeśli nie zrobimy stracimy miliony złotych na VAT.
Marta Bejnar-Bejnarowicz przypomina również, że księgowi w szkołach zajmują się nie tylko samą księgowością, ale też pisaniem projektów w celu pozyskania środków zewnętrznych dla szkół. Przewodnicząca klubu radnych Ludzie dla Miasta nie ma też pewności, czy magistrat zdoła wprowadzić zmiany do końca roku.
Radna zapowiada interpelację do prezydenta w tej sprawie.
Centrum Usług Wspólnych ma zacząć działać od przyszłego roku.
Komentarze opinie