Nasze miasto posiada obecnie 21,7 km ścieżek rowerowych. W ciągu następnych pięciu lat powstanie ponad 35 km kolejnych. To jednak nie koniec! Na cyklistów prawdziwa niespodzianka będzie czekała nad Wartą. Na rzece pojawi się tramwaj wodny!.
- Budowa systemu ścieżek rowerowych jest naszym strategicznym projektem w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Ich celem jest między innymi ułatwienie dojazdu do pracy mieszkańcom na obszarze Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego - mówiła Iwona Olek, kierownik referatu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Urzędu Miasta w Gorzowie.
Na realizację projektu dotyczącego strategii gospodarki niskoemisyjnej i zrównoważonego transportu nasze miasto otrzyma ok. siedem milionów euro. W ramach tych pieniędzy cztery mln euro zostaną przeznaczone na budowę systemu ścieżek rowerowych. Powstanie także niezbędna infrastruktura - wiaty i stojaki rowerowe. Pojawią się one m.in. w pobliżu przystanków komunikacji miejskiej, węzłów przesiadkowych oraz dworców PKP i PKS.
Największą atrakcją dla mieszkańców i turystów będzie jednak tramwaj wodny, który pojawi się na Warcie w sezonie letnim. Pozwoli on rowerzystom przy przeprawie z jednej strony rzeki na drugą na chwilę odpoczynku. - Skomunikuje on obie strony bulwaru, okolice Admiry i czerwonego spichlerza oraz przystań wioślarską przy ul. Fabrycznej. Chcemy pokazać urok naszego miasta również z wody - tłumaczy prezydent Tadeusz Jędrzejczak.
Skąd taki pomysł? - Mosty, które mamy w mieście nie posiadają ścieżek rowerowych. To taka dodatkowa gorzowska atrakcja turystyczna - dodaje prezydent Gorzowa.
Oprócz tego przez Gorzów będzie przebiegała trasa rowerowa EuroVelo, która pozwoli na podróż rowerem z Irlandii aż do Moskwy. - Ten projekt ma duże znaczenie, zarówno w skali województwa, jak i naszego miasta. Dzięki tej inwestycji zmniejszy się ruch samochodowy, ograniczymy zatłoczenie na ulicach, zwiększymy atrakcyjność miasta i pozytywnie wpłyniemy na zdrowie naszych mieszkańców - mówił prezydent Tadeusz Jędrzejczak.
Z tych kroków z pewnością najbardziej zadowoleni będą rowerzyści, których jest coraz więcej na naszych ulicach. - Co dwa miesiące spotykamy się ze środowiskiem rowerowym. Jest ono bardzo wymagające, ale jego członkowie z satysfakcją podchodzą do naszych działań - wyjaśnił wiceprezydent Stefan Sejwa.
W Europie planowanych jest 14 długodystansowych tras rowerowych o łącznej długości około 70 tys. km. Projekt EuroVelo będzie dofinansowany (85%) w ramach Funduszy Europejskich na lata 2014-2020. Ukończenie całej sieci przewiduje się do końca 2020 roku.
Komentarze opinie