Bazujący na najnowszych osiągnięciach techniki pełnohybrydowy system, którego komponenty zostały stworzone wspólnie przez General Motors Corporation, DaimlerChrysler i BMW Group, w unikalny sposób integruje silniki elektryczne i skrzynię biegów o stałych przełożeniach.
Kliknij, aby powiększyćZe względu na dwa rodzaje pracy, z których jeden dostosowany jest do małych, a drugi do dużych prędkości jazdy, system bazujący na sterowanej elektronicznie, bezstopniowej skrzyni biegów (EVT - Electric Continuously Variable Transmission) nazywany jest dwutrybowym systemem hybrydowym (Two-Mode Hybrid System). Ten zaawansowany, oszczędny system dysponuje dodatkowo czterema biegami o stałych przełożeniach, co pozwala na uzyskanie wysokiej sprawności i optymalnej mocy w najróżniejszych warunkach eksploatacji pojazdu. Zastosowanie obydwu trybów EVT i czterech biegów o stałych przełożeniach pozwala wykorzystywać silniki elektryczne zarówno do przyspieszania, jak i do hamowania odzyskowego.
Cztery biegi o stałych przełożeniach nakładają się na oba tryby EVT, dając w sumie sześć trybów pracy:
tryb EVT z podziałem mocy lub płynnie zmienny tryb 1 do jazdy od startu do drugiego stałego biegu
kombinowany tryb EVT lub płynnie zmienny tryb 2 do jazdy od drugiego stałego biegu
pierwszy bieg o stałym przełożeniu, przy czym oba silniki elektryczne dostarczają energii silnikowi spalinowemu lub wytwarzają i magazynują energię przy hamowaniu odzyskowym, zwalnianiu lub hamowaniu silnikiem
drugi bieg o stałym przełożeniu, przy czym jeden z silników elektrycznych pracuje przy przyspieszaniu i hamowaniu
trzeci bieg o stałym przełożeniu, przy czym obydwa silniki elektryczne pracują przy przyspieszaniu i hamowaniu
czwarty bieg o stałym przełożeniu, przy czym jeden z silników elektrycznych pracuje przy przyspieszaniu i hamowaniu.
Efektem kooperacji firm jest nowatorska technologia hybrydowa wyróżniająca się niskim zużyciem paliwa oraz niezwykłą mocą.
Pod względem mechanicznym i rozmiarów ten pełnohybrydowy system stworzony wspólnie przez General Motors Corporation, DaimlerChrysler i BMW Group jest porównywalny z dotychczasowymi skrzyniami automatycznymi, pozwala jednak na operowanie nieskończenie płynną zmianą przełożeń lub jazdą na jednym z czterech biegów o stałym przełożeniu.
Pracę całego hybrydowego systemu napędowego optymalizuje stale zaawansowany sterownik zapewniający efektywną pracę przy każdym obciążeniu silnika.
Ta przyszłościowa technologia hybrydowa ma istotną przewagę nad dotychczasowymi systemami hybrydowymi w zakresie średniego zużycia paliwa (ruch miejski i pozamiejski), dynamiki i ciągu. Dotychczasowe systemy miały zwykle tylko jedno rozgałęzienie momentu obrotowego i nie miały stałych mechanicznych przełożeń. Takie systemy nazywa się często jednotrybowymi systemami hybrydowymi (one-mode hybrid systems). Ze względów mechanicznych systemy te przenoszą większość mocy drogą elektryczną, której efektywność jest niższa od drogi mechanicznej o około 20%. Wymusza to albo pójście na znaczny kompromis w zakresie wydajności systemu, albo zastosowanie większych silników elektrycznych, co zwiększa z kolei koszty, masę i wymiary.
General Motors, DaimlerChrysler i BMW Group stworzyli pełnohybrydowy system, aby zmniejszyć część mocy przenoszoną drogą elektryczną. Dzięki temu można było zastosować silniki elektryczne, które są bardziej kompaktowe i niezależne od wielkości silnika spalinowego.
Połączenie dwóch trybów RVT i czterech biegów o stałych przełożeniach pozwoliło wyeliminować wady jednotrybowych systemów hybrydowych i uzyskać wysoką efektywność pojazdu zarówno przy małych, jak i dużych prędkościach jazdy. Ponadto można go zastosować w większej liczbie modeli pojazdów. System sprawdza się świetnie przy holowaniu przyczep i na podjazdach oraz przy dużym obciążeniu.
Istniejące silniki spalinowe mogą być przy tym nadal wykorzystywane po niewielkich modyfikacjach, gdyż system pełnohybrydowy nie pociąga za sobą żadnych istotnych ograniczeń co do wielkości i rodzaju silnika spalinowego. System ten daje trzem producentom samochodów możliwość połączenia silników spalinowych i przekładni pełnohybrydowej przy niskim nakładzie kosztów i zaoferowanie technologii ograniczającej zużycie paliwa w wielu modelach samochodów.
System ten znajdzie w pierwszej linii zastosowanie w pojazdach z napędem tylnym lub na obie osie. Elastyczność systemów pełnohybrydowych pozwoli jednak w przyszłości na zastosowanie ich w samochodach z silnikiem umieszczonym z przodu i z napędem na przednie koła.
Komentarze opinie