Modele coupe i kabriolety BMW Serii 6 to szczyt luksusu i wydajności. Firma z siedzibą w Monachium kładzie duży nacisk na obniżanie wagi i najlepsze w branży wzornictwo, aby wyróżnić swoje samochody i zachować zgodność z przepisami. Niemiecki koncern szukał sposobu na większe wykorzystanie plastiku w Serii 6 z 2004 r. i zwróciło się po rozwiązanie do GE-Plastics.
Kliknij, aby powiększyćZmniejszanie wagi pojazdów i dzięki temu zużycia paliwa to stałe wyzwanie dla producentów samochodów, którzy muszą zrównoważyć ten wymóg z oczekiwaniami klientów, którzy pragną nowych funkcji, np. elektroniki, zwiększających wagę. Dla BMW niższa waga to krytyczny element konstrukcji i projektów przyszłych modeli, nawet luksusowych coupe i kabrioletów z Serii 6. Firma rozpoczęła stosowanie tworzyw sztucznych w wielu elementach, ale pragnęła jeszcze bardziej zwiększyć ich użycie.
Hans Schwager, dyrektor ds. rozwoju i przetwarzania tworzyw sztucznych w dziale Product Concepts and Architecture, Vehicle Integration for BMW Group, powiedział: W przypadku Serii 6 z 2004 r. szukaliśmy sposobów użycia tworzyw sztucznych w dużym elemencie, co miałoby znaczący wpływ na zmniejszenie wagi i zużycia paliwa. Jednocześnie mieliśmy nadzieję znaleźć żywicę, która dawałaby nam nowe opcje wzornicze i przewagę pod względem wydajności. Pragnęliśmy jednak osiągnąć ten cel bez nadmiernie kosztownych modyfikacji linii produkcyjnej.
Współpracując blisko z GE, BMW wybrało lakierowaną żywicę Noryl GTX - modyfikowany stop PPO/PA, która zastąpiła metal w zderzakach samochodów BMW 6. Żywica została wybrana z uwagi na odporność na szereg chemikaliów, sztywność, wytrzymałość na uderzenia, doskonałe parametry przy wysokich temperaturach i niższą wagę. Żywica Noryl GTX jest przystosowana do stosowanej przez BWM metody lakierowania elementów inline.
Kliknij, aby powiększyćZderzaki i inne elementy nadwozia formowane z żywicy Noryl produkcji GE - a także innych materiałów GE - mogą ograniczyć wagę nawet o 40%, w porównaniu ze stalą -powiedziała Anne Rohinsky, dyrektor ds. globalnej komunikacji marketingowej. Jednocześnie żywice GE dają większą elastyczność projektowania niż stal. Można je formować w skomplikowane kształty, które trudno uzyskać z metalu.
Schwager powiedział: Wybraliśmy do zderzaków w BMW 6 żywicę Noryl GTX, ponieważ dała ona naszym projektantom niezwykłą swobodę, a także pozwoliła obniżyć wagę zgodnie z założeniami. Spełnia ona także nasze surowe kryteria odnośnie temperatury w piecu lakierniczym.
Żywica GE Noryl GTX dała projektantom BMW swobodę kreacji, dzięki której Seria 6 odróżnia się od konkurentów. Konstruktorzy samochodów coraz częściej stawiają na żywice GE, ze względu na doskonałą elastyczność w jej kształtowaniu. Jednocześnie żywice GE do budowy zewnętrznych elementów nadwozia udowadniają swoje doskonałe parametry, takie jak odporność na warunki atmosferyczne i uderzenia, dzięki czemu znoszą trudne warunki jazdy i nie wgniatają się w zetknięciu z brudem z drogi.
Obecnie tworzywa sztuczne to około 13% wagi aut BMW, zaś w ciągu pięciu lat powinno to być 18%.
Lakierowane elementy nadwozi, uformowane z żywic opracowanych przez GE-Plastics, znaleźć można dziś w 19 platformach pojazdowych, wytwarzanych przez dziewięciu producentów samochodów na świecie.
Komentarze opinie