Reklama

Fiat Stilo – niespełnione nadzieje

01/01/2006 17:20
Początki sprzedaży Fiata Stilo były trudne. Nowy model zapowiadał się na groźnego rywala Astry, Golfa i Focusa, jednak po wprowadzeniu do sprzedaży, nie poradził sobie z konkurencją. Następca Bravo/Bravy miał być sposobem na wyjście Fiata z problemów finansowych. Niestety Stilo
zdobywało laury na rynku brazylijskim (otrzymało tytuł "Top Car TV – dla najlepszego auta w kraju"), i we Włoszech, gdzie
znalazło się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych samochodów. W pozostałej części Europy sprzedaż nie szła najlepiej. Design Stilo był samodzielnym projektem stylistów
fiata, bez udziału żadnych zewnętrznych firm designerskich, toteż winą za złe wyniki sprzedaży kierownictwo obarczyło projektantów. Stilo nie ma już szans na odniesienie sukcesu, następca obecnego modelu ma wejść do produkcji do końca 2006 roku a na rynku pojawić się latem roku
2007. Projektem zajmie się austriacka firma Magna Steyr co było zaskoczeniem ponieważ włoski producent korzystał zawsze z usług rodzimych designerów, ale Magna Steyer jako jedyna jest w stanie w bardzo krótkim czasie zaprojektować nowy model - może tym razem z szansą na sukces?
Nadwozia

Stilo dostępne jest w trzech wariantach nadwozia. Jako trzydrzwiowy i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi o nawie Multi Wagon. Wspólny dla wszystkich modeli nadwoziowych jest przód z charakterystycznymi przetłoczniami maski ciągnącymi się od słupków bocznych po
przedni zderzak, rysującymi kształt wlotu powietrza do silnika, oraz przetłoczenia pod bocznymi szybami rozszerzające dolną część auta. Zabieg ten nadaje modelom Stilo masywnego wyglądu.


Cechą charakterystyczną wersji trzydrzwiowej jest lekko opadająca ku tyłowi lina dachu, pochylony lekko zaokrąglony tył, oraz duże tylne światła przechodzące wraz z bocznymi przetłoczniami karoserii w tylny zderzak. Widoczna jest dbałość o sportowe detale jak wloty powietrza z przodu,
lekko zaznaczone progi boczne i nadkola oraz tylny spoiler. We wnętrzu czarna deska rozdzielcza może posiadać wstawki w kolorze metalicznym. Długość tej wersji wynosi 4 182 mm, szerokość 1 784 mm, a wysokość 1 475 mm. Wszystkie wersje nadwoziowe mają ten sam rozstaw osi 2 600 mm. Pojemność bagażnika 305 litrów po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 1002 litrów.

Pięciodrzwiowe Stilo, już na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie samochodu rodzinnego. Auto jest wyższe niż wersja trzydrzwiowa o 50 mm (1 525 mm), dłuższe o 71 mm (4 253 mm), zmniejszyła się natomiast szerokość nadwozia o 28 mm (1 756 mm). Tył opada bardziej pionowo przez co zyskano
na powierzchni bagażnika. Wnętrze jest przestronne i posiada dużą ilość schowków. Dwa w desce rozdzielczej po stronie pasażera, w podłokietnikach, szuflady pod przednimi siedzeniami. Dużo uwagi poświęcono pasażerom podróżującym w drugim rzędzie. Mają oni do dyspozycji praktyczne
kieszenie i składany stolik w oparciach przednich foteli, lampki do czytania, podłokietnik na tylnej kanapie z wysuwanymi uchwytami na napoje. Kanapę można przesunąć do przodu zwiększając przestrzeń bagażnika z normalnych 370 do 410 litrów, lub położyć oparcie i wówczas jest
do dyspozycji 1 120 litów. Do przewozu długich przedmiotów przydatny jest otwór w oparciu kanapy oraz możliwość położenia oparcia fotela pasażera. Gdy autem podróżują tylko dwie osoby zagłówki drugiego rzędu siedzeń można wsunąć w oparcie, przez co nie zasłaniają one widoczności. Deska
rozdzielcza Stilo posiada dużo przycisków oraz dwa wyświetlacze radia, jeden na konsoli środkowej, drugi zespolony z komputerem pokładowym na desce rozdzielczej. Regulacja wysokości fotela kierowcy i pionowa regulacja kierownicy umożliwiają zajęcie dogodnej pozycji do jazdy.

Pod koniec 2003 roku Fiat wprowadził lekkie zmiany w gamie modeli Stilo. Najwięcej zmian dotyczyło tylnej części nadwozia pięciodrzwiowego hatchbacka. Światła przeciwmgielne zostały przeniesione z boków tablicy rejestracyjnej do tylnych lamp, które pokryto jednobarwnym czerwonym kloszem. Listwy ochronne zostały pomalowane w kolorze nadwozia, nowe logo fiata znalazło się na środku klapy bagażnika, zmieniono miejsce napisu Stilo oraz wygładzono dolną część tylnego zderzaka. We wnętrzu wprowadzono dwukolorowe wykończenie deski rozdzielczej.

Trzecim wariantem Stilo jest kombi o nazwie Multi Wagon. Wersja ta dołączyła do hatchbacków na przełomie 2002 i 2003 roku. Auto bazuje na pięciodrzwiowym hatchbacku, posiada jednak zwiększoną długość 4 516 mm, i wysokość 1 570 mm, szerokość nadwozia pozostała bez zmian (1 756
mm). Pojemność bagażnika wynosi 510 litrów, a po przesunięciu kanapy rośnie do 550 litrów. Gdy autem podróżują tylko dwie osoby, po złożeniu drugiego rzędu siedzeń mają one do dyspozycji 1 480 litrów przestrzeni
bagażowej. Praktycznym rozwiązaniem jest opcjonalna, oddzielnie otwierana tylna szyba ułatwiająca wkładanie rzeczy do bagażnika na zatłoczonych parkingach. W zależności od wersji Stilo dostępne jest w jedenastu kolorach nadwozia i trzech lub czterech kolorach tapicerki.
Tabela wymiarów nadwozi
Silniki, skrzynie biegów, osiągi
Obecnie w polskiej ofercie Fiata do napędzania modeli Stilo wykorzystywane są cztery silniki, dwa benzynowe i dwa wysokoprężne.

Podstawową jednostką napędową w gamie Stilo jest silnik 1.4 MPI 16V o mocy 95 KM. Maksymalny moment obrotowy 128 Nm osiągany jest przy 4 500 obr/min. W zależności od nadwozia: trzydrzwiowy, pięciodrzwiowy hatchback lub kombi, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h jest równe 12, 12,4 lub 13 sekund, a maksymalna prędkość 180, 178 lub 176 km/h. Analogicznie wygląda spalanie. W cyklu mieszanym trzydrzwiowe Stilo pali 6,5 l/100km, a w mieście 8,2 l/100km, pięciodrzwiowe 6,7 l/100 km i 8,5 l/100km, a Multi Wagon 6,7 l/100 km oraz 8,7 l/100 km. Silnik ten jest zgodny z normą Euro 4

Kolejną jednostką napędową jest silnik 1.6 16V o mocy 105 KM. Dostępny jest on tylko dla pięciodrzwiowego hatchbacka i wersji kombi. Jego maksymalny moment obrotowy 150 Nm osiągany jest przy 3 800 obr/min. Tak wyposażone Stilo rozpędza się od 0 do 100 km/h w 12,1 sekundy i może jechać z prędkością 182 km/h (kombi odpowiednio 12,6 sekundy i 183 km/h). Średnie spalanie dla hatchbacka wynosi 7 l/100 km, a w mieście rośnie do 9,8 l/100 km (Multi Wagon 7,2 l/100 km i 9,2l/100 km).

Pierwszym z dwóch dostępnych diesli jest 1.9 JTD 8V o mocy 120 KM. Uzyskuje on maksymalny moment obrotowy 280 Nm przy 2 000 obr/min. Silnik ten spełnia normę Euro 4 i umożliwia w zależności od nadwozia przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 10,7, 10,9 lub 11,3 km/h oraz jazdę z maksymalną prędkością 194 km/h (trzydrzwiowy) lub 193 km/h (pięciodrzwiowy hatchback i Multi Wagon). Przeciętne spalanie kształtuje się na poziomie od 5,3 l/100 km wersja trzydrzwiowa, przez 5,4 l/100 km pięciodrzwiowa do 5,6 l/100 km dla kombi. W cyklu miejskim auto spala o 1,4 l /100 km więcej oleju napędowego.

Ostatnim, a zarazem najmocniejszym silnikiem w gamie Stilo jest 1.9 JTD 16V MultiJet o mocy 150 KM. Maksymalny moment obrotowy 320 Nm osiągany jest przy 2 000 obr/min. Motor ten umożliwia przyśpieszenie trzydrzwiowego Stilo od 0 do 100 km/h w 8,8 sekundy( 8,9 pięciodrzwiowe i 9,2 sekundy Multi Wagon) i jazdę z prędkością 209 km/h (pięciodrzwiowy hatchback i kombi 207 km/h). W cyklu mieszanym trzydrzwiowe Stilo spala 5,6 l/100 km, a pięciodrzwiowy hatchback oraz Multi Wagon 5,8 l/100 km . W mieście analogicznie 7,5 l/100 km oraz 7,7 l/100 km. Silnik ten spełnia normę Euro 4.

W zależności od silnika moc przekazywana jest przez pięcio lub sześciobiegową manualną skrzynię biegów. Dla silników 1.4 16V, 1.9 JTD 8V oraz 1.9 JTD 16V MultiJet przeznaczone są skrzynie sześciobiegowe, dla 1.6 16V pięciobiegowa.


Na innych rynkach dostępne są ponadto silniki :1.6 MPI (105KM), 1.8 16V (133 KM), 2.4 20V (170 KM), 1.9 JTD (80 KM), 1.9 JTD (115 KM), 1.9 JTD (100 KM), oraz 1.9 JTD MultiJet (140 KM), oraz skrzynia biegów typu Selespeed.
Zestawienie osiągów i kosztów eksploatacji
Wyposażenie

Fiat Stilo oferowany jest w trzech poziomach wyposażenia: Fresh, Active, Dynamic.

Do najistotniejszych elementów znajdujących się na liście wyposażenia standardowego wersji Fresh należą: ABS z EBD, dwie poduszki, fotel kierowcy i kierownica o regulowanym położeniu, komputer pokładowy, system mocowania fotelika ISOFIX, elektrycznie sterowane lusterka i przednie
szyby, elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive, centralny zamek, immobiliser Fiat CODE, przednie światła przeciwmgielne oraz relingi dachowe w wersji Multi Wagon.


Wersja Active wyposażona została dodatkowo w radio z CD i klimatyzację manualną połączoną ze schowkiem w desce rozdzielczej po stronie pasażera.



Topowy wariant Dynamic wyposażony jest dodatkowo w listwy ochronne w kolorze nadwozia, boczne poduszki powietrzne, dwustrefową klimatyzację automatyczną z systemem kontroli jakości powietrza AQS, przedni podłokietnik
ze schowkiem, schowek pod fotelem kierowcy, oświetlane lusterko w osłonie przeciwsłonecznej pasażera, przesuwaną tylną kanapę, sportowe przednie fotele dla trzydrzwiowego hatchbacka oraz ESP dla wersji z silnikiem 1.9 MultiJet.


Trzydrzwiowy hatchback 1.4 16V i 1.9 JTD 8V oferowany jest również w wersji specjalnej Racing. Bazuje ona na wersji wyposażenia Active. Specjalnym wyposażeniem są: felgi aluminiowe 16", spoilery boczne oraz tylny, lakier metalizowany lub sportowy, naklejka "Racing", pedały aluminiowe i kierownica pokryta skórą z przyciskami sterującymi radiem.

Wszystkie Fiaty Stilo posiadają 2 letnią gwarancję mechaniczną bez limitu kilometrów, 3 letnią gwarancję na lakier oraz 12 letnią na perforację blach.

Na innych rynkach dostępne są ponadto wersje: Abarth z silnikiem 2.4 20V (trzy i pięciodrzwiowy hatchback), Uproad (uterenowiony Multi Wagon), limitowana wersja 3 500 egzemplarzy Schumacher (trzydrzwiowy hatchback), oraz limitowana seria Xbox będąca owocem współpracy
ze znaną marką konsoli do gier komputerowych Xbox, należącą do koncernu Microsoft.
Wyposażenie standardowe
Bezpieczeństwo
Wszystkie modele Fiata Stilo są standardowo wyposażone w dwie poduszki powietrzne, ABS z EBD, trzypunktowe pasy na wszystkich siedzeniach, system mocowania fotelika ISOFIX, przednie światła przeciwmgielne. Dodatkowo wariant Dynamic posiada boczne poduszki, oraz ESP, ASR, MSR i BA
dla wersji z silnikiem 1.9 MultiJet.W testsch zderzeniowych EuroNCAP Stilo zdobył cztery gwiazdki na pięć możliwych. Za ochronę dziecka otrzymało 4 gwiazdki (na 5), a za zderzenie z pieszym 1 gwiazdkę (na 4).


ABS - Anti-Lock Braking System - syst. zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania,
EBD - Electronic Brake Distribution - syst. rozdzielający siłę hamowania,
ESP - Electronic Stability Program - elektroniczny system kontroli stabilności toru jazdy,
ASR - Anti-Slip Regulation - syst.kontroli przenoszenia napędu, zabezpiecza koła przed poślizgiem przy ruszaniu i jeździe na śliskiej nawierzchni,
MSR - Motor Schleppmoment Regelung - syst. działający w wypadku gwałtownej redukcji biegów zwiększając obroty silnika i ograniczając w ten sposób zbyt duży moment przenoszony na koła napędowe,
BA - Brake Assist - syst. wspomagania zwiększający ciśnienie w układzie podczas awaryjnego hamowania.
Ceny

Aktualne ceny (cennik z dnia 29.12.2005 ) Fiata Stilo mieszczą się w przedziale od 45 900 zł za podstawową wersję 1.4 16V Fresh do 77 900 zł za topową Dynamic z silnikiem 1.9 JTD 16V MultiJet. Warianty trzy i pięciodrzwiowe mają taką samą cenę. Za kombi Multi Wagon trzeba dopłacić 3 500 zł.

Stilo Racing z silnikiem 1.4 16V kosztuje 58 400 zł, a z 1.9 JTD 8V 69 100zł.
Cena za lakier to 600, 1 700 lub 2 100 zł, w zależności od koloru.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do