Począwszy od lutego, gama oferowanych wersji samochodu Fiat Panda w Polsce zostaje wzbogacona o wersję z nowoczesnym silnikiem 1.3 Multijet. Jest to nie tylko pierwszy popularny samochód z segmentu A z silnikiem diesla, ale również najtańszy diesel na rynku. Jednostka 1.3 16v Multijet posiada 4 cylindry przy pojemności 1248 cm3, średnicy wewnętrznej równej zaledwie 69,6 mm i "długim" skoku 82 mm. Na cylinder przypadają cztery zawory uruchamiane bezpośrednio przez dwa wałki w głowicy. Moc maksymalna wynosi 51 kW przy 4000 obr./min (70 KM), a moment obrotowy 145 Nm (14,8 kgm) przy zaledwie 1500 obr/min.
Silnik 1.3 16v Multijet wraz ze wszystkimi swoimi elementami waży tylko 130 kg. Ma małe gabaryty - długość 50 centymetrów i wysokość 65 cm. Rozkład komponentów został tak opracowany, aby zajmował jak najmniej miejsca - gwarantuje te same osiągi co większe silniki, ponieważ nie został "zredukowany", lecz "zminiaturyzowany". Na uwagę zasługuje również fakt, że nowa jednostka spełnia limity emisji normy Euro 4, która wejdzie w życie dopiero w roku 2006.
Fiat Panda wyposażony w silnik 1.3 16v Multijet rozwija prędkość maksymalną 160 km/h, a na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje 13 sekund. Zużycie paliwa wynosi 5,4 l/100 km w cyklu miejskim, 3,7 l/100 km poza miastem i 4,3 l/100 km w cyklu mieszanym.
Komentarze opinie