W temat ochrony środowiska, który stanowi dla Fiat Auto podstawowe kryterium przy projektowaniu nowych modeli, wpisuje się również Panda Hydrogen, prototyp samochodu napędzany systemem Fuel Cell (ogniw paliwowych) na paliwo wodorowe.
Kliknij, aby powiększyćPanda Hydrogen jest prawdziwym prototypem samochodu na paliwo wodorowe charakteryzującym się mocnym i niezawodnym systemem napędowym i, przede wszystkim, osiągami i przestronnością wnętrza porównywalnymi do tych, jakimi odznaczają się samochody konwencjonalne. Jest ona wynikiem wspólnej pracy Fiat Auto, Centro Ricerche Fiat oraz Fiat Powertrain Research & Technology wspieranych przez Ministerstwa Badań i Środowiska oraz przez wykwalifikowanych projektantów, prawie wyłącznie włoskich.
W przeciwieństwie do prezentowanych w przeszłości prototypów samochodów Fuel Cell, Panda Hydrogen jest przykładem systemu typu Full Power charakteryzującym się brakiem akumulatorów tradycyjnych służących do gromadzenia energii elektrycznej. Istotnie, nowy system Fuel Cell (generujący moc elektryczną) jest w stanie wytworzyć całą niezbędną dla elektrycznego silnika trakcyjnego moc, gwarantując wysoką sprawność samochodu. Ta nowa generacja systemu Fuel Cell odznacza się bardzo wysoką wydajnością. System ten składa się głównie z trzech ogniw paliwowych firmy Nuvera (firma włosko-amerykańska, lider w produkcji ogniw paliwowych), z innowacyjnej turbodmuchawy zasilającej ogniwa powietrzem, z urządzenia nawilżającego i chłodzącego do właściwego zarządzania wchodzącymi w reakcję gazami, z serii komponentów pomocniczych, opracowanych przez koncern Fiata.
W przypadku Pandy Hydrogen system Fuel Cell jest umiejscowiony pod podłogą. Ogniwa paliwowe składają się z kilku komór połączonych w szereg, w których cząsteczki wodoru i tlenu doprowadzane są do reakcji za pomocą katalizatora, wytwarzając wodę i ciepło oraz energię elektryczną z dużą wydajnością, przy emisji na poziomie zerowym.
Kliknij, aby powiększyćSystem wytwarzania energii elektrycznej jest zasilany wodorem o ciśnieniu około 1,5 bara i tlenem zawartym w powietrzu. Wytwarza on energię elektryczną z dużą wydajnością, osiągając 60% maksymalnego napięcia już przy 20% maksymalnej mocy. System Fuel Cell zainstalowany w Pandzie Hydrogen odznacza się ponadto świetnym zachowaniem w niskich temperaturach i względnie prostą konstrukcją, co sprawia, że jest on szczególnie przydatny w prądnicach lekkich, mocnych i niezawodnych, do zastosowania na pokładzie samochodu.
Elektryczny silnik trakcyjny, typu asynchronicznego, trójfazowy na prąd zmienny, oraz wał napędowy są umieszczone w przedziale silnikowym razem z urządzeniami dodatkowymi, niezbędnymi do funkcjonowania całego systemu.
Pojemnik z wodorem o ciśnieniu 350 barów, który zasila Fuel Cell, zainstalowany jest pod podłogą z tyłu samochodu. Dzięki temu zachowane zostają wszystkie cechy charakterystyczne dla wnętrza nowej Pandy, włączając w to jej przestronność i miejsce dla czterech osób.
Jednostka napędowa osiąga maksymalną moc 60kW, dzięki czemu samochód może osiągnąć maksymalną prędkość ponad 130 km/h, przy przyspieszeniu od 0 do 50 km/h w 5 sekund. Ruszając z miejsca, samochód pokonuje z łatwością pochyłość 23%.
Pojemność zbiornika wodoru w Pandzie Hydrogen zapewnia przejechanie ponad 200 km w cyklu miejskim. Czas tankowania jest bardzo krótki, poniżej 5 minut, porównywalny do tankowania samochodów na metan.
Panda Hydrogen jest ostatnią ewolucją technologiczną, dzięki której firmy z Grupy Fiata odegrały pierwszoplanową rolę w dziedzinie alternatywnych napędów o minimalnym wpływie na środowisko.
Jeśli nawet systemy napędowe Fuel Cell nie będą dostępne na szeroką skalę przed końcem najbliższej dekady, Fiat już od kilku lat aktywnie przyczynia się do ich rozwoju i stosowania, czego dowodem był w roku 2001 debiut Seicento Elettra H2 Fuel Cell, a następnie Seicento Hydrogen. Dzisiaj Panda Hydrogen daje temu świadectwo i umożliwia przejście z fazy laboratoryjnego prototypu do samochodu, który można wypróbować w warunkach drogowych.
W 2006 rozpoczyna się faza testowa małych flot Pandy Hydrogen, jako wstęp do większych programów demonstracyjnych, promowanych i wspieranych przez Unię Europejską, Ministerstwa i Regiony włoskie, wszystko w celu wprowadzenia na rynek tych samochodów na skalę przemysłową w ciągu najbliższych 15-20 lat.
Komentarze opinie