Genewska wystawa Fiata opiera się na trzech podstawowych założeniach: wszystkie produkty o napędzie 4X4, system infotelematyczny Blue&Me i przyjazne dla środowiska samochody. Natomiast całość została dopełniona przez ukazanie elementów sportu, prestiżu, wszechstronności odmieniane na wiele sposobów przez takie modele jak Grande Punto, Croma i Idea MY.
Kliknij, aby powiększyćObok przedstawionych już wcześniej modeli o napędzie 4x4, takich jak Sedici, Panda Cross i Monster, a także Oltre Fiat, szerokiej publiczności zaprezentują się teraz także dwa samochody o minimalnej szkodliwości dla środowiska: Multipla MY Emotion - Natural Power oraz Panda MultiEco. W szczególności ten ostatni pojazd został zaprojektowany jako innowacyjny concept car, który pod względem szkodliwości dla środowiska jest najbardziej zawansowanym produktem Fiata i zapowiada wprowadzenie na rynek Pandy Natural Power, której premiera jest przewidziana na koniec bieżącego roku.
Fiat Multipla MY 2006 to samochód, który stał się przedmiotem wielu zabiegów, mających na celu uczynienie go bardziej atrakcyjnym z zewnątrz, ulepszono również wnętrza, zgodnie z nowym tendencjami rynku. Ponadto nowa gama wzbogaciła się o wersję Emotion, która proponuje niektóre wyrafinowane szczegóły estetyczne, a które publiczność może podziwiać po raz pierwszy właśnie na Salonie Genewskim.
Z zewnątrz nowy Fiat Multipla MY wyróżnia się kratą wlotu powietrza Chrome Shadow, która kontynuuje family feeling ostatnich modeli Fiata, jak również przezroczystym kolorem dolnej części świateł przednich, szczegół, który podkreśla jeszcze bardziej aspekt technologiczny tych designerskich przedmiotów. Również paleta kolorów karoserii została odnowiona, wprowadzono 8 nowych barw, które jeszcze bardziej podkreślają oryginalny i niepowtarzalny design.
Fiat Multipla MY oferuje wnętrze wyrafinowane, bogatsze z punktu widzenia estetyki, kabinę, w której dostrzegamy nowe obicia, eleganckie, ale jednocześnie oryginalne i praktyczne. Na przykład tkanina Inox, zastosowana w fotelach, panelach bocznych drzwi i desce rozdzielczej (dostępne w tonacji błękitu i piasku), to wysoka technologia i nowoczesność; specyficzne chromowania (antracyt) deski rozdzielczej; obicia bocznych drzwi tylnych, dywaniki i elementy plastikowe, czy wreszcie nowa grafika instrumentów pokładowych.
Na ekspozycji można zobaczyć wersję Emotion w kolorze nadwozia Perla Vasari, charakteryzuje się obręczami z lekkich stopów (17) i obramowaniem szyb i lusterek w kolorze czarnym błyszczącym. We wnętrzu rzucają się w oczy wyrafinowane fotele z dwubarwnej skóry (ecru oraz czerń), natomiast obicie kierownicy, jak i gałki dźwigni zmiany biegów pokryte są jednolitą, czarną skórą.
Fiat Multipla MY Emotion, wystawiany w Genewie, oferuje podwójne zasilanie (metan i benzyna), są to dwa niezależne systemy. Samochód zasilany jest metanem, tylko uruchamianie odbywa się zawsze z udziałem benzyny, następnie automatycznie przechodzi na drugi system. Dlatego benzynowy układ zasilania jest skuteczny, a jego udział wymagany tylko wówczas, kiedy gaz w butlach jest na wyczerpaniu. Zawsze istnieje możliwość przejścia z metanu na benzynę, lub odwrotnie (wystarczy nacisnąć odpowiedni przycisk na desce rozdzielczej).
Napęd, w który wyposażona jest Multipla MY Natural Power to 1.6 Torque 16 zaworów, korzystający z systemu Multipoint, sekwencyjny, fazowany. Dzięki tej właściwości, silnik zasilany metanem, ma te same osiągi co silnik benzynowy.
Samochód zapewnia znakomite prowadzenie: przy zasilaniu metanem, maksymalna moc to 68kW (92 KM) przy 5750 o/m, moment obrotu wynosi 130Nm (13,3 kgm) przy 4000 o/m. W czasie zasilania benzyną wartości te wynoszą odpowiednio: 76kW (103 KM) przy 5750 o/m i 145Nm (14,8 kgm) przy 4000 o/m. Wersja Natural Power odnotowuje niskie zużycie paliwa, a przede wszystkim emituje minimalne ilości spalin. A to przekłada się bezpośrednio na możliwość jazdy tym samochodem we wszystkich strefach miejskich, nawet tych gdzie występują ograniczenia w ruchu (związane z obecnością w powietrzu zbyt wielu substancji szkodliwych).
Przy zasilaniu metanem Fiat Multipla Natural Power spala 7,5 kg/100 km (w jeździe miejskiej), 5,0 kg/100 km (poza miastem) i 5,9 kg/100 km (cykl mieszany); w wypadku zasilania benzyną (zbiornik 38 l), zużycie wynosi odpowiednio 11,9 l/100 km, 7,5 l/100 km oraz 9,1 l/100 km. Gaz znajduje się w stalowych butlach umieszczonych pod podłogą, butle mają łącznie pojemność 164 l i mogą zawierać 26,0 kg metanu, co gwarantuje autonomię 520 km (440 km w cyklu mieszanym, oraz 345 km w cyklu miejskim).
Wersja o najmniejszej szkodliwości dla środowiska, osiąga 168 km/h prędkości maksymalnej z napędem benzynowym (157 km/h w wypadku metanu) i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,5 sekund (benzyna) i w 16 sekund (metan).
Kliknij, aby powiększyćFiat Panda MultiEco, zdaniem Fiata, reprezentuje przyszłość pojazdów o minimalnej szkodliwości dla środowiska, przedstawia maksimum możliwości, jakie można dziś osiągnąć jeśli chodzi o minimalizację szkodliwych substancji i zużycie paliwa. Samochód łączy technologie już istniejące i te, które będą wprowadzone do produkcji.
Samochód łączy innowacyjną budowę powertrain i składa się z silnika o podwójnym zasilaniu benzyna/metan, skrzyni zmiany biegów MTA oraz urządzenia BAS - z użyciem materiałów ekologicznych (które można poddać lub już zostały poddane recyklingowi, lub materiały pochodzenia naturalnego), materiały te zostały zastosowane zarówno we wnętrzu jaki i w elementach zewnętrznych. W wypadku tego pojazdu, otrzymujemy lepsze osiągi aerodynamiczne i znaczne ograniczenie ciężaru pojazdu.
Fiat Panda MultiEco wyposażony jest w silnik Fire o podwójnym zasilaniu (metan i benzyna) - w przyszłości będzie istniała możliwość użycia mieszanki metan/wodór - silnik będzie podłączony do urządzenia BAS (Belt-driven Alternator-Starter) i do automatycznej skrzyni biegów Dualogic. Pierwsze urządzenie, które jest jednocześnie elektryczną prądnicą i silnikiem uruchamiania, pozwala na wygodniejsze uruchamianie silnika i skuteczniejsze wytwarzanie mocy elektrycznej. Innowacyjna skrzynia zmiany biegów MTA (Manual Trasmission Automated) pozwala na optymalną zmianę biegów i charakteryzuje się dużą skutecznością mechaniczną.
Zautomatyzowany napęd może zapoczątkować inteligentną zmianę stanu silnika - włączony/wyłączony. Poprzez kontrolę sprzęgła, system pozwala na rozłączenie silnika cieplnego od napędu, za każdym razem gdy nie jest wymagany napęd i silnik może pozostawać wyłączony. Aby go włączyć ponownie (uruchamianie łatwe i ciche) wykorzystane zostaje elektryczne urządzenie BAS (Belt-driven Alternator-Starter), które zastępuje alternator i spełnia dwa zadania: silnika uruchamiającego oraz prądnicy elektrycznej.
Poza wyjątkowym systemem napędowym Panda MultiEco proponuje interesujące postępy jeśli chodzi aerodynamikę (0,295 CX) i ograniczenie ciężaru. Wystarczy przytoczyć, że w porównaniu z wersją zasilaną metanem, która będzie produkowana, show car waży 92 kg mniej dzięki zastosowaniu niektórych elementów (klapa silnika oraz drzwi), wykonanych z materiałów termoplastycznych. Użyto również lżejszych elementów do wykonania siedzeń. Butle gromadzące metan zrobione są ze stali wysokiej jakości i włókien węglowych. Panda MultiEco wyposażona jest też w opony charakteryzujące się odpornością na ścieranie.
Innowacyjny layout rozmieszczenia systemu przechowywania metanu, jedyny w samochodach city car, jest możliwy do zastosowania dzięki modułowej budowie podłogi Pandy (butle paliwa CNG zostały umieszczone pod podłogą: jedna wzdłuż, w tunelu centralnym, a druga, o pojemności 50 l, poprzecznie, pod podłogą tylną) i gwarantuje, w wypadku napędu na metan, autonomię ponad 350 km i to bez szkody dla wielkości wnętrza oraz pojemności bagażnika.
Dzięki zastosowaniu tych wszystkich rozwiązań stworzonych przez Grupę Fiata (Fiat Auto, Fiat Powertrain Technologies oraz Centro Ricerche Fiat), jak również dzięki i poprzez zastosowanie odpowiednich strategii, nowy show car gwarantuje drastyczne ograniczenie emisji zanieczyszczeń.
Związki CO2 zostają ograniczone w wersji benzynowej o 42 % w cyklu miejskim oraz o 32% w cyklu NEDC, pozwalając w tym wypadku na osiągnięcie wartości 90 g/km jeśli chodzi o emisję zanieczyszczeń. Należy też wspomnieć o korzyściach płynących ze stosowania metanu, który na dzień dzisiejszy jest jedynym rozwiązaniem pozwalającym znacząco ulepszyć jakość emisji zanieczyszczeń (odpowiedzialnych za smog, przyczynę wielu chorób). Dodatkowe korzyści dla klientów to mniejsze zużycie paliwa i mniejsze koszty paliwa, co przekłada się na niższy koszt każdego kilometra (-63%).
Komentarze opinie