W roku 2004 rynek autobusów w Polsce odnotował nieznaczny wzrost sprzedaży o 55 szt. Trudno to uznać za wielki sukces, ale niewątpliwie jest to "wyjście z dołka", jakim był wynik na koniec 2003 r. Interesująca jest sytuacja w poszczególnych segmentach rynku autobusowego. Dalszy spadek sprzedaży dotyczy autobusów miejskich i szkolnych. Wzrost uwidocznił się w segmencie autobusów międzymiastowych i turystycznych. Wśród firm oferujących autobusy turystyczne liderem nieprzerwanie pozostaje EvoBus ze swymi dwoma markami: Mercedes-Benz i Setra. Spółka posiada, według zestawienia firmy JMK, specjalizującej się w analizach rynku autobusowego, łącznie 35% udziałów w rynku autokarów, na które składa się 21% Mercedesa i 14% Setry.
Wśród autobusów turystycznych oferowanych na rynku polskim przez wszystkich producentów zdecydowanie najpopularniejszy jest Mercedes-Benz Tourismo. Jest to model dobrze znany polskim przewoźnikom i cieszący się opinią niezawodnego. W roku 2004 sprzedano łącznie 23 pojazdy Tourismo (17 RHD i 6 SHD o większej pojemności bagażników). W ubiegłym roku Mercedes-Benz wprowadził też do swej oferty i sprzedał kilka pierwszych egzemplarzy autobusu międzymiastowego Conecto U oraz pierwszy midibus turystyczny Tourino.
Setra umacnia swą pozycję na rynku polskim, co znajduje odbicie w rosnących z roku na rok wynikach sprzedaży. Rok 2004 zakończył się wynikiem najlepszym w dotychczasowej historii marki w Polsce. Do polskich przewoźników trafiło łącznie 18 autobusów turystycznych Setra, z tego 11 z ekskluzywnej serii TopClass 400 i 7 z premierowej serii ComfortClass 400, którą zaprezentowano po raz pierwszy wiosną ubiegłego roku.
Dział autobusów używanych może uznać ubiegły rok za bardzo udany, ponieważ nastąpił trzykrotny wzrost sprzedaży. Najwięcej sprzedano autobusów młodych. Natomiast niezależnie od wieku i marki autobusu, klienci poszukują pojazdów wysokiej jakości, czyli z dobrym wyposażeniem i zadbanych. W 2004 r. zarysowała się jeszcze jedna ważna tendencja: klienci coraz częściej oczekują profesjonalnej i kompleksowej obsługi przy zakupie autobusu używanego. Kompleksowość obsługi to już nie tylko dostarczenie pełnej dokumentacji technicznej w języku polskim oraz zapewnienie przeszkolenia w zakresie eksploatacji, to także znalezienie przyjaznego finansowania i pomoc w jego uzyskaniu.
Komentarze opinie