W czerwcu 2006 roku przybyło w Europie niemal 1,5 miliona nowych samochodów osobowych, o 4,1% mniej niż rok wcześniej.
Sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła w czerwcu 1 489 561 sztuk. To o ponad 4,7% więcej niż w poprzednim miesiącu, jednak o 4,1% mniej niż przed rokiem. O ile najwięcej aut sprzedano tradycyjnie na rynku niemieckim (323,8 tys. sztuk, -4,6%), niespodzianką jest kolejność na dalszych miejscach listy miesięcznych wyników: wiceliderem jest Francja, gdzie sprzedano 223,7 tys. aut (+0,2%), trzecią lokatę zajmuje Wielka Brytania (219,5 tys., -3,6%), a dopiero czwartą - Włochy (206,8 tys., -12,6%). Łącznie w krajach Europy Zachodniej przybyły w czerwcu 1 422 684 nowe auta, o 4,0% mniej niż rok wcześniej; na rynkach nowych krajów członkowskich - 66 878 sztuk (-6,3%).
Sprzedaż sumaryczna w pierwszym półroczu osiągnęła wielkość 8 323 033 sztuk i jest o 1,3% większa w stosunku do ubiegłego roku. Na rynkach dawnej Piętnastki sprzedano od początku roku 7 742 959 nowych aut, o 1,4% więcej niż rok wcześniej; w krajach EFTA - 205 622 auta, o 0,5% więcej niż przed rokiem, natomiast w ośmiu krajach, które przed dwoma laty przystąpiły do UE - 374 452 auta, o 0,3% mniej niż w ubiegłym roku. Niezmiennie największą sprzedaż wykazuje rynek niemiecki (1 735,9 tys. aut, +1,4%), mniejszą kolejno włoski (1 324,4 tys., +7,9%), brytyjski (1 241,9 tys., -4,2%), francuski (1 109,2 tys., -1,6%) i hiszpański 809,7 tys., -1,2%). Na szóstej pozycji ponownie znalazła się Belgia z rekordowym wśród rynków zachodnioeuropejskich wskaźnikiem wzrostu sprzedaży sumarycznej - 286,4 tys. aut to o 13,7% więcej niż przed rokiem.
Największym rynkiem Europy Środkowo-Wschodniej pozostaje Polska (119,8 tys. aut), jednak niezmiennie wykazuje tendencję malejącą sprzedaży (-7,4%). Mniejszy wynik osiągnął od początku 2006 roku rynek węgierski - 99,0 tys. aut, ale w przeciwieństwie do polskiego - systematycznie rośnie (+4,6%). Dotkliwy spadek wykazuje sprzedaż w Czechach - 62,5 tys. aut to o 6,9% mniej niż przed rokiem. Rekordowe wskaźniki wzrostu należą niemal tradycyjnie do Litwy (6,6 tys. aut, +24,0%), Łotwy (11,3 tys. aut, +56,3%) i Estonii (12,1 tys., +19,0%).
Komentarze opinie