Jako scenę europejskiej premiery najnowszej płyty podłogowej pojazdu elektrycznego zasilanego energią ogniw paliwowych (FCEV) KIA Motors Corporation wybrała tegoroczny Salon Samochodowy we Frankfurcie. Platforma ta zadebiutowała na wystawie branżowej w Seulu i stanowi kolejny krok na drodze rozwoju produkcji pojazdów określanych mianem czystych i zielonych już w niedalekiej przyszłości.
Kliknij, aby powiększyćNowa platforma (lub płyta podłogowa) ma długość 4600mm przy 2850mm rozstawie osi i przeznaczona jest dla samochodów typu SUV. O użyteczności FCEV stanowi napęd trzema silnikami elektrycznymi czerpiącymi energię z ogniw paliwowych o mocy 100 kW, które zasilane są z dwóch zbiorników wodoru sprężonego do 700 bar.
Symulacje komputerowe wykazały, iż zbudowany na platformie FCEV samochód KIA Sorento jest w stanie przyspieszać od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 10 sekund aż do maksymalnej prędkości 170 km/h i przejeżdżać bez tankowana 600 kilometrów (przy zerowej emisji szkodliwych spalin do atmosfery).
Nowa platforma ma lekką, lecz wysokowytrzymałą konstrukcję szkieletową i wyposażona jest (licząc od przodu) w radiator czynnika chłodzącego, poprzecznie zabudowany silnik elektryczny o mocy 100 kW (134 KM) napędzający przednie koła, zespół sterowania termicznego, higrostat, zamontowane centralnie ogniwo paliwowe o mocy 100 kW (oparte na płytach Metal Biopolar), zespół kondensatorów prądowych, system przetwarzania energii, dwa 76-litrowe zbiorniki wodoru oraz silnik elektryczny o mocy 20 kW (27 KM) dla każdego z obu tylnych kół pojazdu.
Celem konstruktorów KIA było zachowanie własności dynamicznych, jakie charakteryzują pojazdy KIA z napędem benzynowym. Z tego też względu ogniwa paliwowe oraz zbiorniki wodoru umieszczono w najniższej części platformy FCEV.
Kliknij, aby powiększyćEfektem jest niespotykane w pojazdach typu SUV obniżenie środka ciężkości oraz idealne wręcz wyważenie rozkładu mas (na obie osie) w proporcji 50/50 procent. W połączeniu z napędem 4x4 oraz szerokim ogumieniem na obręczach 18-calowych oznacza to maksimum trakcji bez względu na rodzaj nawierzchni oraz warunki pogodowe.
Pojazd typu FCEV wykorzystuje zjawisko przekształcania energii chemicznej powstającej z utleniania paliwa wodorowego w energie elektryczną. Zawarte w elektrolicie ogniwa paliwowego elektrony wodoru zostają oddzielone od protonów i przepływają przez obwód elektryczny silników pojazdu, zasilając je wytworzonym w ten sposób prądem.
Następnie protony i elektrony łączą się ponownie w obecności tlenu, pozyskiwanego z otaczającego powietrza. Tak więc w dodatku do energii elektrycznej ogniwa paliwowe wytwarzają jedynie spaliny w postaci H2O co oznacza, iż pojazd na platformie KIA FCEV nie emituje żadnych trujących substancji, a jedynie nieszkodliwą parę wodną. Jest to system napędu o wyjątkowo wysokiej sprawności, ponieważ oprócz pokaźnej mocy 100 kW (134 KM) działa bez trudu nawet w bardzo niskich temperaturach (do -300 C) i zapewnia znaczny zasięg jazdy (nawet 600 km bez uzupełniania paliwa).
Jako rozwiązanie zdecydowanie pro-ekologiczne FCEV jest także praktycznym sposobem na codzienne potrzeby transportowe, ponieważ zapewnia dostatecznie dobre osiągi eksploatacyjne przy zerowej emisji spalin i niskim zużyciu wodorowego paliwa.
Liczący już osiem lat eksperymentalny program KIA FCEV Sportage obejmuje intensywne prace badawcze i testy w zakresie użytkowania pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi w realiach codziennej eksploatacji, a także promowanie wiedzy o tej technologii w szerokich kręgach społeczeństwa.
Prowadzone w Korei i na terenie USA testy pojazdów FCEV Sportage w warunkach rzeczywistych pozwalają wszechstronnie analizować przydatność i sprawność techniczną platformy FCEV (wraz z odpowiednimi podzespołami i komponentami) pod kątem dostosowania technologii ogniw paliwowych do wymogów codziennej eksploatacji.
Już od sierpnia 2006 roku we współpracy z Ministerstwem Handlu KIA eksploatuje w Korei flotę 34 pojazdów typu SUV oraz autobusów miejskich, napędzanych ogniwami paliwowymi. Obecna sieć pięciu stacji z paliwem wodorowym zostanie powiększona w roku 2008 o dalsze pięć punktów w ramach programu badawczego przewidzianego na pięć kolejnych lat.
Flota pojazdów napędzanych wodorem w USA składa się obecnie z 32 pojazdów, w tym 16 sztuki Sportage (SUV). Ich intensywne testy użytkowe prowadzone są od września 2004 roku.
Efektem obu programów testowych są modyfikacje i ulepszenia najnowszej platformy FCEV prezentowanej we Frankfurcie, do których zaliczyć należy zdolność zimnego rozruchu nawet w temperaturze sięgającej -300 C.
Komentarze opinie