Na wystawie we Frankfurcie marka Jeep przedstawi europejską premierę modelu Commander, który jest reklamowany jako pierwszy Jeep z trzema rzędami siedzeń dla siedmiu osób. Produkcją samochodu na rynki Europy i innych krajów świata (poza Ameryką Północną) zajmie się fabryka Magna Steyr w austriackim Grazu. W salonach sprzedaży na całym świecie Jeep Commander spodziewany jest już w pierwszym kwartale 2006 r.
Fotele w aucie umieszczone są w układzie "teatralnym" - każde z siedzeń znajduje się nieco wyżej niż poprzednie, ułatwiając pasażerom obserwację otoczenia. Rząd drugi i trzeci składa się do przodu, tworząc płaską powierzchnię ładunkową. W porównaniu do Grand Cherokee 2005, Commander jest o 47 mm dłuższy, przy identycznym rozstawie osi (2781 mm). Przy pełnym składzie podróżujących pojemność ładunkowa wynosi 170 litrów. Po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń pojemność ta rośnie do 1028 litrów, a drugiego rzędu - do 1951 litrów.
Dla klientów kupujących Jeepa Commander dostępny będzie nowy 3-litrowy silnik wysokoprężny CRD. Dzięki najnowszej technice Mercedes-Benz, wysokociśnieniowemu układowi wtrysku Bosch (ponad 1600 bar), turbosprężarce o zmiennej geometrii kierownic oraz czterem zaworom na cylinder silnik ten z powodzeniem spełnia normę czystości spalin Euro 4. Tym niemniej w skład systemu kontroli emisji spalin wchodzi także filtr cząstek stałych DPF. Moc maksymalna jednostki wynosi 160kW (218 KM DIN), a moment obrotowy to 510Nm od 1600 obrotów. Układ sterowania silnikiem został zmodyfikowany pod kątem ograniczenia częstotliwości redukcji biegów podczas normalnej jazdy, lecz wciąż zapewnia pełny skok pedału w razie konieczności nagłego przyspieszenia.
Oferowany jest również silnik 5.7 HEMI V-8 o mocy 240kW (326 KM) i momencie obrotowym 500Nm. Jednostka wyposażona jest w system zmiennej pojemności czynnej MDS, który wyłącza cztery spośród ośmiu cylindrów podczas normalnej jazdy i lekkiego przyspieszania, oszczędzając w ten sposób - zależnie od warunków drogowych - do 20% zużywanego paliwa.
Przed zastosowaniem w nowym Grand Cherokee dobrze sprawdzony silnik 4.7 SOHC V-8 przeszedł liczne modyfikacje i zmiany, dzięki którym znalazł się również na wyposażeniu Commandera. Ulepszone nastawy układu recyrkulacji spalin EGR wpływają na obniżenie zużycia paliwa, a odlewana miska olejowa przynosi redukcję hałasów i drgań NHV. Moc maksymalna tego silnika wynosi 170kW (231 KM) przy 4500 obr/min, a moment obrotowy - 410 Nm przy 3600 obr/min.
Na rynkach światowych Jeep Commader dostępny będzie z dwoma nowymi systemami stałego napędu 4x4. W systemie Quadra-Trac II do przenoszenia aktywnego napędu 4x4 zastosowano nową skrzynkę rozdzielczą NV245. System ten ma zdolność przewidywania i zapobiegania poślizgowi kół w różnych warunkach jazdy. W bardziej skomplikowanym systemie Quadra-Drive II zastosowano trzy mechanizmy różnicowe o zwiększonym tarciu ze sterowaniem elektronicznym (ELSD) - przedni, centralny (osiowy) i tylny. Rozwiązanie to zastępuje stosowany poprzednio system progresywny Vari-Lok i zapewnia szybsze reakcje na zmieniające się warunki jazdy, przenosząc jednocześnie większy moment obrotowy napędu.
Komentarze opinie