Każdy pojazd spalinowy wytwarza w procesie spalania szereg szkodliwych związków chemicznych. Wiele z nich jest neutralizowanych przez nowoczesne katalizatory, ale część wydostaje się do atmosfery i przyczynia się do globalnego zanieczyszczenia. Wśród nich jest również dwutlenek węgla - CO2, uznawany za gaz przyczyniający się do powstawania efektu cieplarnianego.
W lutym bieżącego roku Komisja Europejska podjęła decyzję o obniżeniu emisji dwutlenku węgla do poziomu 120 g/km (CO2) do 2012 roku. Jednak przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego ostro sprzeciwili się tej propozycji, uzasadniając swój sprzeciw zbyt krótkim okresem czasu, niezbędnym do wdrożenia nowych rozwiązań. Strony poszły na kompromis i postanowiono, że emisja CO2 zależna od silnika zostanie ograniczona do 130 g/km, a pozostałe 10 gramów ma zostać zaoszczędzonych dzięki poprawie procesów produkcyjnych części samochodowych i komponentów (opony, energooszczędna klimatyzacja) i większemu użyciu biopaliw.
Kliknij, aby powiększyćZ wyliczeń Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA, wynika że obecnie średni poziom emisji CO2 wynosi średnio 160 g/km. W Polsce poziom ten jest nieco niższy i wynosi 155 g/km. Różnica jest wynikiem nieco innej struktury sprzedaży (większy udział samochodów mniejszych). Zmniejszenie limitów do 120 g/km oznacza cięcie o jedną czwartą. Długofalowa strategia UE zakłada, że w 2020 roku nowo produkowane samochody będą emitowały nie więcej niż 95 gramów CO2 na kilometr. W Polsce emisja dwutlenku węgla z samochodów spalinowych stanowi 10,64 proc. (dane z 2004 roku). Największym trucicielem jest przemysł energetyczny (57,06 proc.), a po nim w przemysł wytwórczy i budownictwo (12,7 proc.).
Kliknij, aby powiększyćJeżeli wziąć pod uwagę ranking segmentów, to największa średnia ważona emisja CO2 należy do samochodów luksusowych (254 g/km), a następnie samochodów sportowych (218 g/km) oraz terenowych (215 g/km). Najniższą wartością może pochwalić się segment mini plus (128 g/km), do którego należy m. in. Fiat Panda. Dwa najpopularniejsze segmenty w Polsce - samochody małe i kompaktowe - emitują średnio, odpowiednio 141 g/km i 152 g/km.
"Najczystszym" producentem na polskim rynku jest Smart (średnia dla marki to 114 g/km). Na kolejnych miejscach czołówki zestawienia znajdują się, w kolejności: Fiat (145 g/km), Peugeot (146 g/km), a po nim ex equo z wynikiem 147 g/km Kia, Opel i Skoda. Najbrudniejszą marką jest Maybach (390 g/km), biorąc jednak pod uwagę znikomąKliknij, aby powiększyć ilość sprzedanych samochodów tej marki (oficjalnie 1 sztuka w bieżącym roku), jej udział w czołówce trucicieli jest śladowy.
Pierwszą 20-kę najmniej ekologicznych modeli otwiera Mercedes klasy M w specyfikacji AMG (392 g/km CO2). Niechlubna czołówka rankingu wyposażona jest w silniki benzynowe, z których najmniejszy ma poj. 4.2 litra. Aż 15 z nich, to modele mieszczące się w segmencie samochodów terenowych. Najczystsze modele - jak już wspomniano - posiada w ofercie Smart. Nowe wersje fortwo z sinikiem diesla emitują zaledwie 88 gramów dwutlenku węgla na kilometr. Hybrydowa Toyota Prius emitując 104 g/km, jest najczystszym pojazdem z silnikiem benzynowym.
Kliknij, aby powiększyć
Wielkość emisji CO2 zamieszczona w tabeli obok, pokazuje ile kilogramów CO2 wyemitowałyby modele danego producenta (sprzedaż za 8 m-cy), przejeżdżając rocznie 25 000 kilometrów. Przy sprzedaży 194 474 samochodów - tak liczona emisja CO2 - wyniosła by 754 711 ton. Według prezentowanego rankingu wynika, że największy udział w całkowitej emisji CO2 w Polsce miałaby Toyota (91 451 ton CO2), dla której średnia ważona emisja dwutlenku węgla wynosi 150 g/km. Oczywiście poziom emisji jest ściśle związany w wielkością sprzedaży samochodów. Po niej znalazłyby się w kolejności firmy, zajmujące analogiczne miejsce w rankingu sprzedaży, w kolejności: Skoda (79 496 ton, średnio 147 g/km), Fiat (68 045 ton, 145 g/km), Opel (63 855 ton, 147 g/km) i Ford (54 955 ton, 154 g/km). Najniższą średnią emisją dwutlenku węgla może pochwalić się Smart - 114 g/km. Jednak nawet tak ekologiczny producent, przy sprzedaży 85 sztuk wyprodukowałby ponad 240 ton CO2.
Bieżąca analiza obejmuje zaledwie fragment całego rynku motoryzacyjnego w Polsce i to ten fragment "najczystszy". Zdecydowanie większy poziom emisji wytwarzają samochody ciężarowe, poruszające się po ulicach miast autobusy, a także stare samochody osobowe, których wiek przekracza 10 lat, a ich udział w imporcie wciąż stanowi blisko 45%.
Komentarze opinie