W 2005 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 1 903 autobusy, czyli o 287 więcej niż przed rokiem (+17,75%) - poinformowała firma JMK.
Oznacza to kontynuację wzrostowego trendu, który jednak charakteryzuje się już mniejszą dynamiką niż w poprzednich latach. W 2001 r. wyeksportowano 373 sztuk; w 2002 r. 677 (+81,5%); w 2003 r. 949 (+40,1%); a w 2004 r. - 1 616 (+70,2%). Zeszłoroczny wzrost na poziomie 17% oznacza ustabilizowanie się poziomu liczby wytwarzanych autobusów w Polsce i zakończenie procesu przenoszenia przez europejskie koncerny kolejnych zadań produkcyjnych do naszego kraju. Teraz o wielkość eksportu autobusów z Polski powinna zależeć głównie od popytu na europejskich rynkach.
Wielką czwórkę eksporterów otwiera Volvo Polska, które w zeszłym roku zajmowało drugą pozycję w rankingu. Wrocławska fabryka wysłała do zagranicznych klientów 557 kompletnych autobusów (wzrost o 84 sztuki, +17,75%). Tą doskonałą koniunkturę zapewniły firmie zwiększone zamówienia na autobusy międzymiastowe (+29,79%) i turystyczne (+207,31%).
Za szwedzkim producentem uplasował się zeszłoroczny lider w tej klasyfikacji - MAN Star Trucks & Buses, który wyeksportował łącznie 548 kompletnych autobusów (czyli o 9 egzemplarzy mniej niż Volvo). To oznacza minimalny spadek eksportu w porównaniu z 2004 r. (o 2 sztuki, -0,36%), czyli sytuacja jest tutaj jak najbardziej stabilna. W zeszłym roku oferta produkcyjna zakładów MAN w Starachowicach i Sadach została wzbogacona o model klasy mdi - Lion`s City M (o długości 10 metrów), a dodatkowo mówi się o przeniesieniu z Turcji produkcji niskowejściowych konstrukcji Lion`s City T.
Trzecie miejsce należy do Solaris Bus & Coach. Firma z Bolechowa wyeksportowała łącznie 382 autobusy - równo o 100 egzemplarzy więcej niż przed rokiem. Podstawą tego sukcesu były dostawy na rynek niemiecki, ale przede wszystkim realizacja zamówienia na 130 egzemplarzy Urbino 18 dla BVG Berlin.
Ostatni z "wielkiej czwórki eksporterów" to Scania Production Słupsk, która dostarczyła europejskim klientom łącznie 313 autobusów, czyli o 62 sztuki więcej niż w 2004 r. (+3,83%). To efekt mocnego przyspieszenia produkcji w czwartym kwartale 2005 r., kiedy to wyeksportowano aż 126 autobusów.
Dalsze pozycje zajmuje Kapena, która systematycznie rozwija swoją zagraniczną sprzedaż. W 2005 r. wyeksportowano o 28 pojazdów więcej niż przed rokiem (+84,84%). Cały czas w dole rankingu plasuje się Autosan, który jednak powoli, małym krokami, zwiększa swój eksport. W 2005 r. zagraniczna sprzedaż producenta wyniosła 34 egzemplarze - 10 sztuk więcej niż rok wcześniej (+41,66%). Listę eksporterów zamyka AMZ Kutno, które dostarczyło zagranicznym odbiorcom 7 minibusów (+133,33%) i Solbus, które cały czas bada teren na zagranicznych rynkach.
Komentarze opinie