Reklama

Eksport autobusów w 2005 r.

16/03/2006 00:26
W 2005 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 1 903 autobusy, czyli o 287 więcej niż przed rokiem (+17,75%) - poinformowała firma JMK.
Oznacza to kontynuację wzrostowego trendu, który jednak charakteryzuje się już mniejszą dynamiką niż w poprzednich latach. W 2001 r. wyeksportowano 373 sztuk; w 2002 r. 677 (+81,5%); w 2003 r. 949 (+40,1%); a w 2004 r. - 1 616 (+70,2%). Zeszłoroczny wzrost na poziomie 17% oznacza ustabilizowanie się poziomu liczby wytwarzanych autobusów w Polsce i zakończenie procesu przenoszenia przez europejskie koncerny kolejnych zadań produkcyjnych do naszego kraju. Teraz o wielkość eksportu autobusów z Polski powinna zależeć głównie od popytu na europejskich rynkach.

Wielką czwórkę eksporterów otwiera Volvo Polska, które w zeszłym roku zajmowało drugą pozycję w rankingu. Wrocławska fabryka wysłała do zagranicznych klientów 557 kompletnych autobusów (wzrost o 84 sztuki, +17,75%). Tą doskonałą koniunkturę zapewniły firmie zwiększone zamówienia na autobusy międzymiastowe (+29,79%) i turystyczne (+207,31%).

Za szwedzkim producentem uplasował się zeszłoroczny lider w tej klasyfikacji - MAN Star Trucks & Buses, który wyeksportował łącznie 548 kompletnych autobusów (czyli o 9 egzemplarzy mniej niż Volvo). To oznacza minimalny spadek eksportu w porównaniu z 2004 r. (o 2 sztuki, -0,36%), czyli sytuacja jest tutaj jak najbardziej stabilna. W zeszłym roku oferta produkcyjna zakładów MAN w Starachowicach i Sadach została wzbogacona o model klasy mdi - Lion`s City M (o długości 10 metrów), a dodatkowo mówi się o przeniesieniu z Turcji produkcji niskowejściowych konstrukcji Lion`s City T.

Trzecie miejsce należy do Solaris Bus & Coach. Firma z Bolechowa wyeksportowała łącznie 382 autobusy - równo o 100 egzemplarzy więcej niż przed rokiem. Podstawą tego sukcesu były dostawy na rynek niemiecki, ale przede wszystkim realizacja zamówienia na 130 egzemplarzy Urbino 18 dla BVG Berlin.

Ostatni z "wielkiej czwórki eksporterów" to Scania Production Słupsk, która dostarczyła europejskim klientom łącznie 313 autobusów, czyli o 62 sztuki więcej niż w 2004 r. (+3,83%). To efekt mocnego przyspieszenia produkcji w czwartym kwartale 2005 r., kiedy to wyeksportowano aż 126 autobusów.

Dalsze pozycje zajmuje Kapena, która systematycznie rozwija swoją zagraniczną sprzedaż. W 2005 r. wyeksportowano o 28 pojazdów więcej niż przed rokiem (+84,84%). Cały czas w dole rankingu plasuje się Autosan, który jednak powoli, małym krokami, zwiększa swój eksport. W 2005 r. zagraniczna sprzedaż producenta wyniosła 34 egzemplarze - 10 sztuk więcej niż rok wcześniej (+41,66%). Listę eksporterów zamyka AMZ Kutno, które dostarczyło zagranicznym odbiorcom 7 minibusów (+133,33%) i Solbus, które cały czas bada teren na zagranicznych rynkach.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do