Filozofia jazdy Eco-Driving narodziła się blisko 10 lat temu, równolegle w Finlandii i Szwajcarii. Dziś zyskuje coraz większą popularność, szczególnie w Europie Zachodniej i Skandynawii.
Zwolennicy "Eko-Jazdy" proponują styl używania samochodu skutecznie zmniejszający koszty jego
utrzymania (zużycie paliwa i podzespołów), uciążliwość dla otoczenia (hałas) i szkodliwość dla środowiska (spaliny).
Zasady Eco-Drivingu są proste, przejrzyste i łatwe do przyswojenia. Ideą przewodnią jest zrównoważony płynny styl prowadzenia samochodu. Uzyskuje się go poprzez przewidywanie zmian sytuacji na drodze, odpowiednio wczesne reagowanie na wskazania znaków drogowych, czy sygnalizacji świetlnej.
Wszystko po to, aby uniknąć zbędnego rozpędzania i hamowania.
Wbrew dawnym szkołom jazdy ekonomicznej, Eco-Driving zaleca kierowcom przyspieszać dość energicznie, wciskając pedał gazu do 3/4 całkowitego skoku i zmieniać biegi nie później niż przy
2000-2500 obr/min. Pozwala to najefektywniej wykorzystać energię zawartą w paliwie, gdyż w takich
warunkach współczesne silniki zużywają najmniej paliwa w przeliczeniu na jednostkę wyprodukowanej
energii (kW). Co ważne, utrzymywanie niewysokich obrotów silnika obniża nie tylko apetyt na paliwo,
ale także hałas wytwarzany przez pojazd. Instruktorzy "Eko-Jazdy" uczą również ograniczać liczbę
zmian biegów do niezbędnego minimum, co wydłuża trwałość sprzęgła i układu napędowego. Zdaniem
specjalistów niskoobrotowy styl jazdy nie szkodzi współczesnym silnikom, które są dużo skuteczniej,
niż jednostki sprzed lat, zabezpieczone przed przeciążeniami i efektywnie smarowane przez nowoczesne oleje.
Statystyki dowodzą, że Eco-Driving pozwala zmniejszyć zużycie paliwa średnio o 15-20% w ruchu miejskim, przy zachowaniu dotychczasowej efektywności jazdy.
Jak obniżyć zużycie paliwa?
9 złotych zasad dla każdego.
1.. Szybka agresywna jazda zmusza do częstszego gwałtownego hamowania i
przyspieszania. Taki "szarpany" styl prowadzenia samochodu zwiększa znacznie zużycie paliwa.
2.. Unikaj i nie prowokuj nerwowych sytuacji na drodze. Agresję za kierownicą "odczuwa" pedał gazu i twój portfel.
3.. Przy ustabilizowanej jeździe utrzymuj 1500-2500 obr/min silnika.
4.. Wyłączaj silnik jeżeli przewidujesz postój dłuższy niż 30-60 sekund. Praca silnika na postoju, to czysta strata energii i pieniędzy. Przez 3 minuty pracy na biegu jałowym silnik
zużywa tyle paliwa, ile przy pokonaniu około 1 km z prędkością 50 km/h.
5.. W ruchu miejskim nie wrzucaj biegów na luz dojeżdżając do skrzyżowań. Hamuj silnikiem. Oszczędzisz nie tylko paliwo, ale i układ hamulcowy. Podczas hamowania silnikiem wtryskiwacze paliwa są wyłączone, a przy toczeniu się "na luzie" wciąż pracują.
6.. Słuchaj drogowych komunikatów radiowych i planuj podróż tak, aby ominąć zakorkowane odcinki ulic, roboty drogowe, itp. W miarę możliwości wyjeżdżaj w dłuższe trasy wcześnie rano, gdy ruch jest dużo mniejszy.
7.. Regularnie, co najmniej raz w miesiącu, sprawdzaj ciśnienie powietrza w oponach.
Pamiętaj, że zgodnie z prawami fizyki, ciśnienie zmniejsza się wraz ze spadkiem temperatury
otoczenia, nawet jeżeli koła i opony są szczelne. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa zużycie opon,
paliwa i pogarsza właściwości jezdne samochodu.
8.. Bagażnik dachowy, box na narty, lub uchwyt na rowery, zwiększają opór aerodynamiczny samochodu, a tym samym zużycie paliwa, zwłaszcza przy jeździe szosowej. Demontuj je, kiedy nie są używane. Otwieranie szyb w czasie jazdy także mocno zakłóca aerodynamikę auta, korzystaj z dmuchawy nawiewu.
9.. Pozbądź się zbędnego obciążenia. Każde 50 kg dodatkowego obciążenia, to wzrost
zużycia paliwa nawet do 0,5 dm3/100 km w ruchu miejskim!
Komentarze opinie