Żandarmeria Wojskowa odebrała siedem pierwszych opancerzonych samochodów interwencyjnych Dzik 2, wyprodukowanych w AMZ Kutno. Do 2008 roku wojsko ma kupić 43 pojazdy za kwotę 30 mln zł. Specjalną, pustynną wersję Dzików zamówiły także siły porządkowe w Iraku. Bumar wynegocjował kontrakt na dostawę 600 samochodów z włoskimi silnikami i podwoziami SCAM, za które Bagdad zapłaci 70 mln dolarów. Ponadto wojsko polskie kupi 132 przerobione Land Rovery, głównie z myślą o użytkowaniu pojazdów w misjach zagranicznych.
Pojazd napędza silnik wysokoprężny Iveco Euro 3 z turbodoładowaniem o pojemności całkowitej 2.8 litra i mocy 107 kW (146 KM). Napęd przenoszony jest za pośrednictwem klasycznej, zsynchronizowanej skrzyni biegów typu ZF (6 biegów + wsteczny), przy czym stały napęd na 4 koła przenoszony jest za pomocą centralnego mechanizmu różnicowego poprzez wały Kardana, a przekładnia redukcyjna i skrzynia rozdzielcza umożliwia wykorzystanie łącznie 24 przełożeń: 12 do jazdy po drogach utwardzonych oraz 12 do jazdy terenowej. W wersji podstawowej pojazd ma funkcję blokady mechanizmu różnicowego tylnego mostu. Wśród opcji wyposażenia dodatkowego znajduje się również blokada mechanizmu różnicowego przedniego mostu.
Dopuszczalna masa całkowita Dzika wynosi 5,5 tony. Wymiary auta są następujące - długość 5,43 m, szerokość 2 m, a wysokość 2,24 m. Wedle udostępnionych wstępnych danych, Dzik z 6-osobową załogą jest w stanie osiągać prędkość ponad 100 km/h. W próbach potwierdzają się założone parametry jezdne i możliwości terenowe pojazdu.
Komentarze opinie