Reklama

Drugi oddech Skody Superb

22/12/2005 18:12
Około 3/4 Superbów sprzedawanych w Polsce opuszcza salony z silnikami Diesla. Od 1 stycznia niemal każdy nowy samochód rejestrowany po raz pierwszy w kraju będzie musiał spełniać normę czystości spalin Euro4. Stosowane do tej pory w Superbach silniki 1.9 TDI (100 i 130 KM) zostały zastąpione spełniającymi tą normę silnikami 1.9 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (140 KM).

Miejsce 100-konnego silnika o pojemności 1896 cm3, wycofanego z produkcji w październiku, zajęła jego wersja rozwojowa, znana m.in. z Octavii II, produkująca mniej zanieczyszczeń m.in. dzięki wielofunkcyjnemu katalizatorowi utleniającemu. Uzbrojona w elektronicznie sterowane pompowtryskiwacze, turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny i chłodnicę powietrza zasysanego osiąga moc 77kW (105 KM) przy 4000 o/m i maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 1900 o/m. W efekcie najtańszy wysokoprężny Superb zyskał na osiągach. Z pomocą 5-biegowej skrzyni mechanicznej przyspiesza do 100 km/h w ciągu 12,3 sekundy (poprzednik 13,2 s.). Prędkość maksymalna sięga teraz 192 km/h (+3 km/h). Średnie zużycie paliwa wynosi 5,7 dm3/100 km (w ruchu miejskim - 7,4 dm3/100 km, w ruchu pozamiejskim - 4,9 dm3/100 km).

Superb 1.9 TDI (130 KM) ustąpił natomiast miejsca wersji 2.0 TDI. Nowa jednostka jest prawie bliźniakiem silników stosowanych w Audi A4 i A6. Silnik o pojemności 1968 cm3 znacząco różni się na korzyść od mniejszego TDI. Dodatkowo posiada 8-zaworową głowicę i dwa wałki wyrównoważające w kadłubie, kręcące się w kierunku przeciwnym do wału korbowego. W efekcie pracuje efektywniej i ciszej. Odpowiednio niski poziom emisji toksyn, bez problemów spełniający wymagania Euro 4, zapewnia rozbudowany układ oczyszczania spalin, z systemem ich recyrkulacji do układu dolotowego, wstępnym wielofunkcyjnym katalizatorem utleniającym i filtrem cząstek stałych (DPF).

Dwulitrowy TDI osiąga moc 103kW (140 KM) przy 4000 o/m i maksymalny moment obrotowy 320Nm przy 1900 o/m. Seryjnie współpracuje z 6-biegową skrzynią mechaniczną. Superb 2.0 TDI przyspiesza do 100 km/h w czasie 9,9 sekundy (poprzednik 10,4 s.) i rozwija prędkość maksymalną 215 km/h (+10 km/h). W ruchu miejskim spala 8,4 dm3/100 km, w ruchu pozamiejskim 5,0 dm3/100 km, a przeciętnie - 6,3 dm3/100 km.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do