W kwietniu przemysł motoryzacyjny utrzymał tendencję wzrostową, choć nie była ona tak wysoka jak w marcu. Wyeksportowano produkty na łączną wartość 1,24 mld EUR. Wynik ten jest wyższy o 12,2% od osiągniętego w analogicznym okresie 2006 r.
W pierwszych czterech miesiącach roku na rynki zagraniczne trafiły produkty motoryzacyjne o łącznej wartości 5,17 mld EUR. Suma ta jest wyższa o ponad 787,87 mln EUR od uzyskanej w analogicznym okresie zeszłego roku (+18%).
Dominującą rolę dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego jako rynek zbytu od lat odgrywa Unia Europejska. W okresie styczeń-kwiecień do krajów UE trafiło aż 88,2% całości eksportu branży.
Najważniejszym rynkiem są Niemcy, do których trafiło 25,3% całości eksportu. Drugie miejsce przypadło Włochom (20,5%). Na trzecim miejscu utrzymuje się Hiszpania (6,7%). Czwarte miejsce przypadło Wielkiej Brytanii (5,8%). Pierwszą piątkę zamyka Francja (4,9%).
Na wymienione powyżej rynki przypada 63,2% całości eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego.
W eksporcie branży motoryzacyjnej dominującą rolę odgrywają trzy grupy produktów: samochody osobowe i pojazdy towarowo-osobowe, części i komponenty oraz silniki wysokoprężne. Ich łączny udział w eksporcie branży po czterech miesiącach wyniósł 85,7%.
Największy udział od lat stanowi eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych. W pierwszych czterech miesiącach wartość ich eksportu wyniosła 1,89 mld EUR, co stanowiło 36,6% udziału w całości eksportu branży. Eksport tej grupy charakteryzował się blisko 16% dynamiką wzrostu.
Blisko 88,5% trafia na rynki krajów Unii Europejskiej. Największymi odbiorcami są Włochy (39,5%), Niemcy (14,2%), Hiszpania (6,4%). Czwarte miejsce przypadło Ukrainie (5,9%), a piąte Węgrom (5,5%).
Na pierwszą piątkę przypada 71,5% całości eksportu tej grupy.
Na podstawie wyników w pierwszych czterech miesiącach Polska Izba Motoryzacji prognozuje, że w 2007 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego osiągnie poziom od 16,2 do 16,5 mld EUR.
Komentarze opinie