Reklama

Do czerwca ceny aut w Polsce wzrosły o 1,5%

06/08/2005 15:22
Według kwartalnego raportu przygotowanego przez firmę PricewaterhouseCoopers (PWC) oraz eurocarprice.com, w Europie średnie ceny nowych samochodów rosną w szybszym tempie niż to miało miejsce w analogicznym okresie roku ubiegłego. Główną przyczyną tego zjawiska jest według autorów opracowania rosnąca popularność pojazdów wyposażonych w jednostki wysokoprężne. Europejczycy kupują obecnie więcej aut z silnikami Diesla, a ceny tych aut rosną szybciej niż samochodów napędzanych benzyną.

W porównaniu ze stanem w czerwcu 2004 r. ceny diesli oferowanych w analogicznym miesiącem roku bieżącego wzrosły średnio o 4,5%. W ciągu ostatnich 12 miesięcy do czerwca 2005 sprzedaż samochodów z silnikiem wysokoprężnym zwiększyła się o 13%, licząc rok po roku. Dla porównania, ceny aut na benzynę podskoczyły o 3,4%, przy jednoczesnym spadku sprzedaży o 7%. Dla całej Europy, w ciągu 12 miesięcy do czerwca 2005 widoczny był wzrost średniej ceny samochodu o 3,9%, natomiast sprzedaż poszła w górę o 1,8%.

W krajach takich jak Francja czy Belgia diesle stanowią już 70% łącznej sprzedaży nowych samochodów. Największy wzrost popytu na tego typu auta miał miejsce na Węgrzech (+54%), w Norwegii (+45%) oraz Portugalii (+31%). Tylko w Grecji oraz w Polsce (-9.4%) widoczny był spadek popularności samochodów na olej napędowy.

Na podstawie opracowanego przez PWC wskaźnika średnich cen detalicznych nowych samochodów w Europie, najdroższej jest w Danii, gdzie auta kosztują statystycznie o 94% więcej w porównaniu ze średnią dla strefy euro; najtaniej jest natomiast w Czechach (tylko 92% średniej dla strefy euro).

W Polsce sprzedaż nowych aut osobowych zmniejszyła się w okresie 12 miesięcy do czerwca 2005 o 23,2%, natomiast ceny poszły w górę o 1,5%, osiągając ostatecznie 95% poziomu dla strefy euro. Największy wzrost cen miał miejsce w klasie wyższej średniej (+4,1%), a największy spadek - w segmencie samochodów luksusowych (-5,1%). Największy spadek popytu dotknął segment mini (-37,6%) oraz samochody małe (-31,1%). Dla porównania, sprzedaż aut klasy wyższej średniej pogorszyła się o 21,4%, a luksusowych - o 15,3%.

Polski rynek samochodowy odnotował spadek popytu na modele typu hatchback (-30,6%), kombi (-29,2%) oraz sedan (-9%), podczas gdy tendencja odwrotna była obserwowana w klasie MPV (+12,7%) i SUV (+20,1%).

Ceny na auta z silnikiem benzynowym wzrosły w tym czasie o 1,2%, natomiast sprzedaż skurczyła się o 27,4%. Dla modeli zasilanych olejem napędowym ceny zwiększyły się o 2,9%, a sprzedaż była niższa o 9,4%.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do