Według najnowszego raportu o sprzedaży nowych samochodów w Europie opublikowanego dzisiaj na stronach stowarzyszenia branży motoryzacyjnej ACEA, w zachodniej części kontynentu (UE15+EFTA) sprzedano w czerwcu 1 474 331 sztuk, a więc o 4,5% więcej niż przed rokiem. Nieco większy wzrost odnotowano w krajach dawnej Piętnastki - o 4,7% (1 435 374 auta). Poprawiła się również sytuacja na rynkach nowych krajów członkowskich. Sprzedano tu w czerwcu 71 548 aut, o 4,2% więcej niż rok wcześniej, a licząc od początku roku - 386 748 sztuk, co oznacza spadek o 14,4% (wobec spadku o 19,5% r/r notowanego w maju). Skumulowana sprzedaż na rynkach zachodnioeuropejskich wyniosła 7 814 272 auta, o 0,3% mniej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku, ale jeszcze w maju spadek wynosił 1,4%, a w kwietniu - 1,5%.
Największy rynek Starego Kontynentu - niemiecki - wykazał ponownie tendencję rosnącą (o 2,5%) dzięki łącznej sprzedaży 1 696 aut (w czerwcu 336 629 aut, wzrost o 8,2%). Po majowym spadku sprzedaży o niespełna 30% największy wzrost (o 18%) spośród pięciu kluczowych rynków zanotowano w czerwcu na rynku włoskim (trzecim co do wielkości w Europie), gdzie nabywców znalazło 233 901 sztuk. W pierwszym półroczu sprzedano we Włoszech w sumie 1 223 423 auta (spadek o 5,3% r/r). Trwa również ożywienie na rynku francuskim (czwarta pozycja w Europie). Od początku roku sprzedano tam 1 127 947 sztuk, o 5,6% więcej niż przed rokiem (w czerwcu 223 601 aut, 2,7% wzrostu). Nieco mniejszy wzrost zanotowano w Hiszpanii (piąta lokata), gdzie w ciągu sześciu miesięcy zakupiono 809 708 aut (+2,6%), z czego w czerwcu 161 710 aut (+1,8%). Odmienny trend panuje wciąż na rynku brytyjskim (drugim w Europie). Tegoroczna sprzedaż aut w Wielkiej Brytanii jest o 5,8% mniejsza niż rok wcześniej (1 296 485 sztuk; w czerwcu 227 623 auta, spadek o 4,8%). Do maja spadek sprzedaży sumarycznej wynosił 6,0%.
Rekordową dynamikę wzrostu osiągnęła w czerwcu Łotwa. W szóstym miesiącu b.r. przybyły tam 1 432 nowe auta, o 94,3% więcej niż rok wcześniej, a w ciągu pierwszego półrocza - 7 257 sztuk, co oznacza wzrost o 37% r/r. Polska poprawiła nieco swój tegoroczny wynik sprzedaży skumulowanej (spadek o 32,8% wobec 37,3% w maju, 129 463 auta), jednak nadal jest to najgorszy rezultat notowany w Europie. Po sześciu miesiącach pozycja Polski w rankingu obniżyła się dramatycznie i obecnie zajmuje ona dalekie trzynaste miejsce (po Austrii, Grecji, Irlandii, Szwecji i Szwajcarii).
Sumaryczny wynik sprzedaży na wszystkich monitorowanych przez ACEA rynkach Europy w pierwszym półroczu wyniósł 8 201 020 nowych samochodów osobowych, o 1% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (czerwiec: 1 545 879 sztuk, +4,5%). Dla przypomnienia, na koniec maja spadek sprzedaży wynosił 2,4% a na koniec kwietnia -2,6%.
Komentarze opinie