Jeden z największych amerykańskich dostawców energii elektrycznej - Southern California Edison (SCE) znany jest również z badań nad obniżeniem emisji szkodliwych substancji, towarzyszących wytwarzaniu energii. W tym celu SCE wykorzystywać będzie samochód DaimlerChrysler F-Cell, napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi. W związku ze sponsorowanym przez amerykańskie Ministerstwo Energii (DOE) programem praktycznego zastosowania paliw wodorowych (Hydrogen Learing Demonstration Project), DaimlerChrysler dostarczył klientom w Kalifornii dziewięć pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi, a kolejne dostawy tych pojazdów są spodziewane wkrótce. Świadczy to znacznej skali zaangażowania koncernu DaimlerChrysler w upowszechnienie środków transportu o zerowej emisji zanieczyszczeń.
W F-Cell system ogniw umieszczony jest pod podłogą i nie zajmuje przestrzeni pasażerskiej ani bagażowej. Pojazd ma zasięg około 160 km i rozwija prędkość maksymalną 136 km/h. Moc silnika elektrycznego wynosi 65kW (88 KM), a przyspieszenie od 0-100 km zajmuje 14 sekund. Ogniwa paliwowe zostały wyprodukowane przez współpracującą z DaimlerChrysler firmę Ballard Power Systems.
Doświadczenia i dane, zgromadzone w trakcie codziennej eksploatacji pojazdu F-Cell, zostaną wykorzystane przez DaimlerChrysler i SCE w pracach konstrukcyjnych nad kolejnymi generacjami pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi.
Komentarze opinie