Z najnowszego raportu opublikowanego przez stowarzyszenie ACEA wynika, że od początku roku sprzedano w Europie 8 201 020 nowych samochodów osobowych, czyli o 1,1% mniej niż rok wcześniej. W czerwcu sprzedaż wyniosła 1 545 879 sztuk, o 4,5% więcej niż w analogicznym okresie 2004 roku.
Najpopularniejszą marką w Europie Zachodniej pozostał Renault, który zanotował sprzedaż na poziomie 828 561 aut, o 3,3% mniejszą niż rok wcześniej (w czerwcu 164 675 aut, +1,5% r/r). W ciągu roku udział tej marki w rynku spadł z 10,3 do 10,1%.
Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen. Czerwcowa sprzedaż w wysokości 154 618 aut, była o 7,6% wyższa niż przed rokiem. Od początku roku Volkswagen sprzedał 766 161 aut, o 2,3% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w rynku spadł w ciągu roku z 9,5 do 9,3%.
Trzecią pozycję w grupie najczęściej wybieranych marek zdobył Opel, którego sumaryczny wynik sprzedaży wyniósł na koniec czerwca 759 832 auta (+1,1%). W szóstym miesiącu nabywców znalazły 146 552 samochody tej marki (+2,2%), zapewniając producentowi udział w rynku na poziomie 9,3% (wobec 9,1% rok wcześniej). Opel, obok Toyoty i BMW, jest trzecią marką w czołowej dziesiątce, wykazującą wzrost wyniku sumarycznego.
Czwartą pozycję zajmuje Ford, który w tym roku sprzedał 698 692 auta, o 4,4% mniej niż przed rokiem. Czerwiec okazał się słabszym miesiącem dla tej firmy - wynik 127 205 sprzedanych aut oznacza spadek o 0,1%. Spadł również udział marki w rynku z 8,8 do 8,5%.
Na piątym i szóstym miejscu - po raz kolejny - uplasowali się obaj przedstawiciele francuskiego koncernu PSA - Peugeot i Citroen. Pierwszy sprzedał do tej pory 622 576 aut (-5,7%), natomiast drugi 513 844 auta (-1,0%), przy udziale w rynku, odpowiednio: 7,6% i 6,3% (co w przypadku Peugeota oznacza spadek o 0,4%). W czerwcu sprzedaż Peugeota wyniosła 115 479 sztuk (-3,1%), podczas gdy na zakup Citroena zdecydowało się w tym czasie 91 167 klientów (wzrost o 2,3%).
Na siódmej pozycji znalazła się Toyota (wraz z Lexusem), która w szóstym miesiącu sprzedała aż o 16,2% więcej samochodów niż przed rokiem - 80 101 sztuk (jeden z trzech wzrostów miesięcznej sprzedaży, odnotowanych w gronie firm należących do pierwszej dziesiątki tego zestawienia). Sprzedaż sumaryczna wzrosła o 1,2% (441 784 sztuki). Japoński producent minimalnie zwiększył swój udział w rynku, z 5,3 do 5,4%.
Ósmą pozycję zajął Fiat. Włoska marka notuje największy spadek sprzedaży w pierwszej dziesiątce w zestawieniu sumarycznym (-20%, 391 234 auta). Wynik czerwcowy (70 968 sztuk) był o 7% gorszy niż przed rokiem. Mniejsze wyniki znalazły swoje odbicie w mniejszym udziale w rynku, który spadł na przestrzeni roku z 5,9% do 4,8%.
Na dziewiątym miejscu jest Mercedes, który wykazał wzrost sprzedaży w czerwcu o 3,2% (63 890 aut). Łączna sprzedaż samochodów tej marki wyniosła od początku roku 348 530 sztuk i była o 5,7% mniejsza niż w 2004 roku. Nieznacznie spadł również udział Mercedesa w rynku, z 4,5 do 4,2%.
Pierwszą dziesiątkę - dzięki wysokiemu wzrostowi sprzedaży - zamyka BMW. Firma z Bawarii odnotowała wysoki wzrost w miesięcznym (+21,6%, 66 749 aut) oraz w sumarycznym (+18%, 340 130 aut) zestawieniu. Bardzo dobre rezultaty pozwoliły BMW na wyraźne zwiększenie udziału w rynku z 3,5 do 4,1%.
Kolejny raz największą dynamiką wzrostu sprzedaży, zarówno miesięcznej, jak i skumulowanej, wyróżniła się koreańska Kia (odpowiednio: +51,6% i +63,5%, 26 250 i 118 388 aut). Łącznie obie koreańskie marki, Kia i Hyundai, po sześciu pierwszych miesiącach 2005 roku kontrolują 3,5% rynku, podczas gdy rok wcześniej było to 2,9%. Japońscy producenci także zwiększyli swój udział w rynku, ale tylko o 0,4 %, z 13,2 do 13,5%. W okresie sześciu miesięcy sprzedaż samochodów z japońskim rodowodem wyniosła ponad 1,1 mln sztuk.
Komentarze opinie