W pokazowym modelu C5 by Wire Citroen prezentuje wywodzące się z przemysłu lotniczego rozwiązanie technologiczne, które polega na zastąpieniu mechanicznych połączeń istniejących pomiędzy urządzeniami sterującymi (kierownica, zespół pedałów) i poszczególnymi układami pojazdu (układ kierowniczy, hamulce) przez połączenia elektroniczne. System by Wire, zaprezentowany już w samochodach koncepcyjnych C-Crosser i C-Airdream, jest obecnie badany częściowo w modelu C5. Pojazd ten jest wyposażony w silnik 3.0i V6 o mocy 210 KM (152 kW), współpracujący z automatyczną skrzynią biegów.
Zastosowanie technologii by Wire umożliwia większą swobodę projektowania wnętrza, dzięki wyeliminowaniu takich elementów jak pedały i kolumna kierownicy. Zgrupowanie podstawowych funkcji kierowania w nowej kierownicy jest rozwiązaniem bardzo ergonomicznym i łatwym w użytkowaniu pojazdu, co wpływa na zwiększenie szybkości wykonywania manewrów i bezpieczeństwo jazdy.
Podstawowe funkcje kierowania są wykonywane przez prowadzącego, którego dłonie są symetrycznie oparte na kierownicy, uruchamiając poszczególne przełączniki. Kierownica, w której została usunięta górna i dolna część obręczy, umożliwia obsługę w pełni elektrycznego układu kierowniczego ze zmiennym przełożeniem, bezpośrednim przy niskich prędkościach. Płaskie, płytkowe przyciski przyspieszenia umieszczone z obu stron kierownicy na wprost kierowcy znajdują się w zasięgu prawego lub lewego kciuka. Zestaw dwóch przycisków jest niezbędny w celu umożliwienia jednoczesnego włączenia, w momencie przyspieszania, funkcji świateł, umieszczonej z lewej strony, lub funkcji wycieraczki szyb, wycieraczki świateł lub sygnału dźwiękowego z prawej strony. Automatyczny regulator prędkości umożliwia utrzymanie wybranej prędkości i poprawę komfortu jazdy bez konieczności ciągłego przyciskania jednego z dwóch przycisków przyspieszenia. Regulator zostaje wyłączony w momencie hamowania lub przyspieszania. Funkcję hamowania obsługują "uchwyty spustowe" znajdujące się po obu stronach kierownicy w zasięgu lewego lub prawego palca wskazującego kierowcy, a siła hamowania jest regulowana intuicyjnie.
Komentarze opinie