Przeciążone plecaki oraz ich niewłaściwe noszenie to jedna z przyczyn powstawania wad postawy, stanowiących poważny problem zdrowotny i społeczny. Wyniki badań specjalistów potwierdzają wyraźne nieprawidłowości w rozwoju narządu ruchu i statyki ciała u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Jak sytuacja ma się w województwie lubuskim?
Kształtowanie postawy ciała u dziecka jest procesem uzależnionym od wielu czynników, z których najważniejszymi są prawidłowa aktywność ruchowa i genetycznie uwarunkowana budowa ciała. Na formowanie postawy wpływa ujemnie nieprawidłowe odżywianie, oraz czynniki chorobowe i środowiskowe.
Znaczącą rolę odgrywają czynniki powodujące częste przyjmowanie nieprawidłowego układu ciała, prowadzące z czasem do rozwoju i utrwalenia się nawyku nieprawidłowej postawy oraz sprzyjające rozwojowi wady. Do czynników tych zalicza się przede wszystkim: niewłaściwie dobrane stanowisko pracy ucznia, niewłaściwe pozycje przyjmowane podczas pracy i wypoczynku, przeciążony „bagaż szkolny” i niewłaściwe jego noszenie, nadwagę, siedzący tryb życia oraz ograniczenie aktywności ruchowej dziecka. Nabyte w dzieciństwie wady mogą "odezwać" się dopiero w dorosłym życiu i skutkować zwyrodnieniem, bólami kręgosłupa i stawów czy nieprawidłowościami w funkcjonowaniu narządów wewnętrznych.
- Pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej województwa lubuskiego od kilku lat sprawdzają z jakim obciążeniem uczniowie chodzą do szkoły. Niestety, przeprowadzane corocznie badania nie wykazują znaczącej poprawy w tym zakresie. W Polsce ciężar szkolnego tornistra/plecaka nie powinien przekraczać 10-15 procent masy ciała ucznia - zauważa Iwona Rydzaj z Oddziału Higieny Dzieci i Młodzieży WSSE.
Przekroczenie wagi plecaka stwierdzono u 3182 zbadanych uczniów. To 35,4 procent! Najwięcej przypadków przekroczenia wagi plecaków odnotowano u uczniów klas pierwszych (aż 44,1 procent).
- Przeprowadzone badania nadal potwierdzają, że nadmierna waga plecaków/tornistrów wynika nie tylko z przynoszenia do szkoły podręczników szkolnych oraz zeszytów, ale również przedmiotów niezwiązanych z lekcjami (pamiętniki, dodatkowe piórniki, napoje w dużych butelkach, strój na WF lub podręczniki, które w danym dniu są niepotrzebne). Uczniowie często nie wypakowują z dnia na dzień swoich plecaków tylko „dorzucają” kolejne książki - tłumaczy Rydzaj.
W odniesieniu do opisywanego problemu, szczególnie ważna jest wiedza oraz działania podejmowane przez rodziców i nauczycieli.
Komentarze opinie