Reklama

Ceny nowych aut w Polsce już nie rosną z powodu dalszego spadku sprzedaży

07/11/2005 20:18
Według raportu przygotowanego przez firmę PricewaterhouseCoopers (PWC) oraz eurocarprice.com, w Europie zanotowano w trzecim kwartale bieżącego roku większą dynamikę wzrostu cen nowych samochodów. Na koniec trzeciego kwartału średnie ceny były o 4,4% wyższe niż rok wcześniej, podczas gdy w drugim kwartale zmiana wyniosła 3,9%.

Tymczasem na prawie niezmienionym poziomie pozostała sprzedaż nowych aut, która w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego zwiększyła się tylko o 0,2%. Za wyjątkiem cieszących się dużym zainteresowaniem aut klasy niższej średniej, wszystkie pozostałe segmenty rynku zanotowały spadek popytu. Największą zmianę w dół zaobserwowano w segmencie mini (-10,3%), natomiast ceny pojazdów tej klasy zwiększyły się średnio aż o 6%.

Na podstawie opracowanego przez PWC wskaźnika średnich cen detalicznych nowych samochodów w Europie, najdroższej jest w Danii, gdzie auta kosztują statystycznie o 93% więcej w porównaniu ze średnią dla strefy euro; najtaniej jest natomiast w Szwajcarii (90% średniej dla strefy euro).

W Polsce ceny detaliczne aut w salonach dealerskich są w przeliczeniu na euro o 4% niższe od średniej europejskiej. Autorzy raportu uważają, że tempo wzrostu cen spadło do zera, co jest następstwem gwałtownie malejącej sprzedaży. Ceny samochodów wyposażonych w silnik diesla, które stanowią około 30% całego rynku, rosną nieznacznie, natomiast ceny aut z silnikiem benzynowym spadają.

W ciągu dwunastu miesięcy (do czerwca 2005) popyt na nowe auta w naszym kraju zmniejszył się o 32%. Sprzedaż modeli typu kombi poszybowała w dół o 46,4%, hatchbacków o 41%, sedanów o 10,2%, natomiast aut typu MPV - o 1,5%. Do góry poszła tylko sprzedaż modeli typu SUV, które znalazły o 13% więcej klientów niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Oprócz aut klasy MPV i hatchback, których ceny wzrosły odpowiednio o 1,9 i 0,1%, pozostałe grupy samochodów miały ceny niższe niż przed rokiem, a zmiana wyniosła od -0,1% w przypadku modeli typu kombi do -1,7% w przypadku sedanów.

Ceny aut z silnikiem benzynowym zmniejszyły się w tym czasie o 0,3%, natomiast sprzedaż skurczyła się o 35,6%. Dla modeli zasilanych olejem napędowym ceny zwiększyły się o 0,7%, a sprzedaż była niższa o 21,5%.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do