Firma eurocarprice.com na podstawie danych dostarczonych przez ROADTODATA przygotowała raport cenowy uwzględniający sytuację na europejskich rynkach w okresie ostatnich trzech miesięcy. Z raportu wynika, że średnie ceny aut w Europie Zachodniej wzrosły o 2,6% w ciągu roku, przy czym generalnie tempo wzrostu cen spada.
Stosunkowo najmniej wzrastają ceny aut małych i klasy średniej, podczas gdy nowe modele wprowadzone do klasy wyższej (n.p. BMW Serii 3) wpłynęły na wzrost cen w tym segmencie. W strefie euro Hiszpania i Włochy wykazują największe podwyżki (ponad 3%), podczas gdy w Grecji, Portugalii i Irlandii ceny rosną bardzo powoli (poniżej 1%).
W Wielkiej Brytanii ceny pozostały praktycznie bez zmian w porównaniu do stanu sprzed 12 miesięcy i są obecnie o 4% niższe od europejskiej średniej (w przeszłości były o 30% wyższe niż w całej Europie). W Danii ceny rosną w tempie o 5% rocznie. Chociaż ceny detaliczne są w tym kraju najwyższe w Europie z powodu rekordowo wysokiego opodatkowania, ceny netto należą do najniższych. Wzrost cen świadczy o tym, że producenci podnoszą ceny przed opodatkowaniem w górę w kierunku średniej.
Od 2000 roku kiedy firma eurocarprice.com zaczęła monitorować ceny, średnie ceny sprzedaży w Europie Zachodniej przesunęły się w kierunku średniej dla krajów euro.
Ceny detaliczne w Polsce są obecnie niższe o 7% niż średnia europejska i w rezultacie tej różnicy ceny rosną w tempie ponad 5% rok do roku (5.4%).Wzrost cen dotyczy głównie segmentów od aut małych do klasy średniej, przy czym ceny w segmencie mini wzrosły o ponad 10% w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku aut klasy wyższej i luksusowych, których ceny spadają.
Na Węgrzech rynek pozostaje praktycznie na tym samym poziomie, co rok wcześniej, jednak zaobserwowano znaczny wzrost sprzedaży diesli, które stanowią 20% sprzedaży. W odróżnieniu od większości rynków sprzedaż pojazdów MPV nie wzrosła na Węgrzech w ciągu roku. Średnie ceny są obecnie na Węgrzech o 3% wyższe niż europejska średnia. Po okresie znacznych podwyżek 18 miesięcy temu, ceny praktycznie nie zmieniły się. Obserwuje się wyrównywanie cen pomiędzy modelami z napędem benzynowym i autami z silnikiem diesla (ceny diesli spadły o 1,8%).
W Czechach, gdzie od dwóch lat sprzedaż stopniowo spada, ceny również spadły o 1,2% r/r. Czechy są jedynym rynkiem europejskim, gdzie średnie ceny spadają, głównie w najbardziej konkurencyjnych segmentach, tj. auta małe, segmenty klasy średniej, wyższej i luksusowych.
Rynek niemiecki pozostaje dość statyczny od pewnego czasu. Największy spadek sprzedaży obserwuje się w segmencie aut małych, wzrasta sprzedaż MPV (+8% rocznie) i SUV (+12%). Pomimo ostatnich kłopotów spowodowanych przekraczaniem norm zanieczyszczeń przez samochody z silnikiem Diesla w Niemczech modele z silnikiem wysokoprężnym nadal zwiększają swój udział w rynku, podczas gdy sprzedaż modeli benzynowych znacząco spada. Wzrost cen postępuje za wzrostem sprzedaży, średnio o 1.5% r/r.
Rynek hiszpański ze wzrostem sprzedaży o 5,3% rocznie był ostatnio najsilniejszy w Europie. Sprzedaż rośnie zwłaszcza w segmentach większych aut, a spada w małych i mini. Największy wzrost notuje się w segmencie MPV (o 23% rocznie) i SUV (+13%). Rośnie znacząco sprzedaż diesli, które zdobywają coraz większy udział w rynku. Spada natomiast sprzedaż aut benzynowych. W porównaniu do roku ubiegłego zmniejszyła się nieco skala podwyżek cen, ale nadal średnia pozostaje na poziomie powyżej 3%. Najmniej rosną ceny MPV, a najszybciej wzrastają ceny diesli.
Komentarze opinie