Reklama

Ceny aut w Polsce spadają wraz z dalszym pogorszeniem sprzedaży

01/02/2006 22:16
Według raportu przygotowanego przez firmę PricewaterhouseCoopers (PWC) oraz eurocarprice.com, w Europie sprzedaż nowych aut osobowych z napędem wysokoprężnym nadal rośnie, ponieważ klienci odchodzą od tańszych modeli benzynowych, szukając oszczędności w wydatkach na paliwo.
Jak pokazują najnowsze badania kwartalne, na koniec ubiegłego roku diesle stanowiły 49% całości europejskiego rynku samochodowego. Szacuje się, że auta zasilane olejem napędowym przewyższą modele benzynowe pod względem popularności na europejskim rynku nowych pojazdów osobowych w ciągu bieżącego roku.

W ostatnim kwartale ubiegłego roku ceny na auta z silnikiem Diesla rosły w szybszym tempie (3,5% rocznie) w porównaniu do cen na modele zasilane benzyną (3,2%), chociaż łączna dynamika wzrostu zmniejszyła się wraz ze spadkiem sprzedaży. Sprzedaż nowych aut skurczyła się w 13 na 19 krajów monitorowanych w raporcie PricewaterhouseCoopers. Łącznie średnie ceny na koniec 2005 r. były o 3,4% wyższe niż rok wcześniej (w trzecim kwartale średni wzrost w skali roku wyniósł 4,4%), podczas gdy całkowita sprzedaż była niższa o 0,6%.

Na podstawie opracowanego przez PWC wskaźnika średnich cen detalicznych nowych samochodów w Europie, najdrożej jest w Danii, gdzie auta kosztują statystycznie o 91% więcej w porównaniu ze średnią dla strefy euro; najtaniej jest natomiast w Szwajcarii (92% średniej dla strefy euro).

Polska jest jedynym krajem europejskim, w którym nastąpił spadek cen cennikowych na nowe pojazdy. Średnia cena cennikowa nowych aut w naszym kraju łącznie była niższa o 1,1%, jedynie segment samochodów luksusowych zanotował lekki wzrost (+0,3%). W przeliczeniu na euro średnie ceny detaliczne w Polsce są o 3% niższe od średniej europejskiej.

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy (do września 2005) popyt na nowe auta w naszym kraju zmniejszył się o 30,5%. Sprzedaż modeli typu SUV poszybowała w górę o 26,4%. Była to sytuacja wyjątkowa, ponieważ we wszystkich pozostałych segmentach dominowały spadki, które wyniosły od 10,4% w przypadku vanów aż do 41,6% w przypadku kombi.

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy do 1 stycznia bieżącego roku widoczny był wzrost średnich cen tylko w segmencie vanów (+8,8%). W pozostałych przypadkach ceny poszły w dół, od 0,9% w przypadku aut typu kombi do maksymalnie 3,4% dla sedanów.

Ceny aut z silnikiem benzynowym zmniejszyły się w Polsce o 1,7%, natomiast sprzedaż skurczyła się o 35,3%. Dla modeli zasilanych olejem napędowym ceny spadły o 0,1%, a sprzedaż była niższa o 16,7%.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do