Reklama

CAPS

12/07/2006 22:20
Ważnym celem, jakie stawia sobie przemysł motoryzacyjny, jest ograniczenie liczby wypadków drogowych. W ramach programu CAPS (Combined Active and Passive Safety) firma Bosch opracowuje nowe funkcje, które mają pomóc w osiągnięciu tego celu.
Kliknij, aby powiększyćAnaliza wypadków drogowych wskazuje, że około 60% kolizji tylnych i prawie 1/3 zderzeń czołowych nie miałaby miejsca, gdyby kierowca zareagował zaledwie pół sekundy wcześniej. Mając to na uwadze, Bosch proponuje zintegrowanie systemów bezpieczeństwa aktywnego i biernego z systemami wspomagającymi i stworzenie platformy bezpieczeństwa CAPS. System będzie wspomagać kierowcę w krytycznych sytuacjach na drodze i zapobiegać kolizjom drogowym lub przynajmniej łagodzić ich skutki.

Rosnąca liczba poduszek powietrznych w samochodzie optymalnie chroni pasażerów pojazdu przed obrażeniami. Aktywne systemy bezpieczeństwa, jak np. system ESP przyczyniają się do zapobiegania większości wypadków. Dzięki integracji w ramach platformy CAPS systemy będą mogły wymieniać się informacjami, oferując pasażerom pojazdu jeszcze większe bezpieczeństwo. W przypadku rozpoznania przez system ESP ryzyka poślizgu, może on aktywować systemy bezpieczeństwa biernego, np. napinacze pasów. Jeśli czujniki radarowe lub czujniki wideo stwierdzą, że kolizja jest nieunikniona, mogą aktywować poduszki powietrzne wcześniej niż dopiero w momencie zderzenia. Szczególny potencjał ma zoptymalizowane stosowanie poduszek powietrznych w przypadku dachowania pojazdu lub zderzeń bocznych, gdzie same czujniki zderzeniowe nie zawsze dostarczają pełnego obrazu sytuacji. W ciągu kilku lat zostanie też zintegrowana funkcja automatycznego hamowania, która uaktywni się w sytuacji nieuniknionej kolizji. Aktywując pełną moc hamulców krótko przed kolizją uda się zmniejszyć szybkość uderzenia i, co się z tym wiąże, skutki wypadku.

Kliknij, aby powiększyćDzięki programowi CAPS będzie można w przyszłości nie tylko zapobiegać kolizjom czołowym i łagodzić ich skutki, ale także pomagać kierowcy w sytuacjach, które mogą prowadzić do zderzenia bocznego, tylnego, karambolu lub dachowania.

Równolegle do prac nad platformą CAPS Bosch rozwija system VDM (Vehicle Dynamics Management), który integruje czynne systemy bezpieczeństwa mające wpływ na ruch pojazdu. Dzięki takiemu rozwiązaniu istnieje możliwość polepszenia stabilności, zwrotności i przyczepności pojazdu, szczególnie w sytuacjach zagrożenia. Jeśli na przykład system ESP wykryje, że pojazd jest nadsterowny, aktywny układ kierowniczy może wprowadzić korektę, która natychmiast stabilizuje pojazd. W wielu przypadkach może to zastąpić niekomfortowe czasami hamowanie lub wspomóc je dzięki korekcie ruchu pojazdu. Co więcej, kierowca może w łatwiejszy sposób skręcić, aby uniknąć wypadku. Wspomaganie układu kierowniczego ułatwia także hamowanie w przypadku, gdy koła po jednej stronie pojazdu jadą po innej nawierzchni, np. zaśnieżonej lub oblodzonej. Inżynierowie Bosch uważają, że w ten sposób będzie można skrócić drogę hamowania o kolejne 10%.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do