Nadchodzi era samochodów wyposażonych w zmysły. Już wkrótce zamontowane w autach czujniki i systemy elektroniczne będą mogły rejestrować i interpretować otoczenie pojazdu, z wyprzedzeniem rozpoznawać niebezpieczeństwo i pomagać kierowcy w wykonywaniu niezbędnych manewrów. Jak szacuje firma Bosch, dzięki systemom wspomagającym kierowcę będzie można uniknąć lub złagodzić skutki blisko 90% kolizji. Koncern prowadzi intensywne prace badawcze nad rozwojem czujników i elektronicznych systemów rejestrujących, które znacznie ułatwią kierowanie pojazdem, szczególnie w sytuacjach krytycznych.
Już dziś Bosch oferuje dwa innowacyjne systemy poprawiające warunki jazdy: ułatwiający parkowanie system z czujnikami ultradźwiękowymi, które rejestrują najbliższe otoczenie pojazdu (Park Pilot) oraz system adaptacyjnej prędkości jazdy (Adaptive Cruise Control - ACC) z czujnikami radarowymi dalekiego zasięgu, który automatycznie dopasowuje prędkość jazdy do prędkości pojazdów jadących z przodu. Na bazie wymienionych systemów Bosch opracowuje kolejne, jeszcze bardziej funkcjonalne i rozwinięte systemy wspomagania kierowcy.
Pierwszym produktem z grupy tzw. inteligentnych systemów bezpieczeństwa (Predictive Safety Systems - PSS) będzie Predictive Brake Assist (PBA). Gdy czujnik radarowy ACC rozpozna niebezpieczeństwo, system PBA niezauważalnie dla kierowcy zmieni pozycję okładzin hamulcowych przysuwając je do tarcz i przygotowując układ hamulcowy do awaryjnego hamowania. System PBA jest od roku 2005 montowany seryjnie w Audi A6. W kolejnym etapie zakres funkcji PBA rozszerzony zostanie o system Predictive Collision Warning (PCW), który odpowiednio wcześniej ostrzeże kierowcę o możliwości wystąpienia sytuacji krytycznej. Bosch wprowadzi system PCW do produkcji seryjnej w 2006 r. Trzecim rozwiązaniem w ramach grupy inteligentnych systemów bezpieczeństwa będzie Predictive Emergency Brake (PEB), który, uzupełniając funkcjonalność PBA i PEB, będzie mógł automatycznie inicjować hamowanie awaryjne w sytuacji, gdy kierowca nie zareaguje lub zareaguje w niewystarczającym stopniu na uprzednie ostrzeżenia systemu. Umożliwia to znaczne osłabienie siły uderzenia w razie kolizji. Bosch planuje wprowadzić tego typu systemy od 2009 r.
Komentarze opinie