Reklama

Bosch i nowe systemy wspomagania kierowcy

20/06/2005 20:16
Nadchodzi era samochodów wyposażonych w zmysły. Już wkrótce zamontowane w autach czujniki i systemy elektroniczne będą mogły rejestrować i interpretować otoczenie pojazdu, z wyprzedzeniem rozpoznawać niebezpieczeństwo i pomagać kierowcy w wykonywaniu niezbędnych manewrów. Jak szacuje firma Bosch, dzięki systemom wspomagającym kierowcę będzie można uniknąć lub złagodzić skutki blisko 90% kolizji. Koncern prowadzi intensywne prace badawcze nad rozwojem czujników i elektronicznych systemów rejestrujących, które znacznie ułatwią kierowanie pojazdem, szczególnie w sytuacjach krytycznych.

Już dziś Bosch oferuje dwa innowacyjne systemy poprawiające warunki jazdy: ułatwiający parkowanie system z czujnikami ultradźwiękowymi, które rejestrują najbliższe otoczenie pojazdu (Park Pilot) oraz system adaptacyjnej prędkości jazdy (Adaptive Cruise Control - ACC) z czujnikami radarowymi dalekiego zasięgu, który automatycznie dopasowuje prędkość jazdy do prędkości pojazdów jadących z przodu. Na bazie wymienionych systemów Bosch opracowuje kolejne, jeszcze bardziej funkcjonalne i rozwinięte systemy wspomagania kierowcy.

Pierwszym produktem z grupy tzw. inteligentnych systemów bezpieczeństwa (Predictive Safety Systems - PSS) będzie Predictive Brake Assist (PBA). Gdy czujnik radarowy ACC rozpozna niebezpieczeństwo, system PBA niezauważalnie dla kierowcy zmieni pozycję okładzin hamulcowych przysuwając je do tarcz i przygotowując układ hamulcowy do awaryjnego hamowania. System PBA jest od roku 2005 montowany seryjnie w Audi A6. W kolejnym etapie zakres funkcji PBA rozszerzony zostanie o system Predictive Collision Warning (PCW), który odpowiednio wcześniej ostrzeże kierowcę o możliwości wystąpienia sytuacji krytycznej. Bosch wprowadzi system PCW do produkcji seryjnej w 2006 r. Trzecim rozwiązaniem w ramach grupy inteligentnych systemów bezpieczeństwa będzie Predictive Emergency Brake (PEB), który, uzupełniając funkcjonalność PBA i PEB, będzie mógł automatycznie inicjować hamowanie awaryjne w sytuacji, gdy kierowca nie zareaguje lub zareaguje w niewystarczającym stopniu na uprzednie ostrzeżenia systemu. Umożliwia to znaczne osłabienie siły uderzenia w razie kolizji. Bosch planuje wprowadzić tego typu systemy od 2009 r.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do