Podczas salonu motoryzacyjnego w Detroit firma Mercedes-Benz zaprezentowała modele E 320 oraz prototypowy Vision GL 320, w których wykorzystano innowacyjną technologię BlUETEC. Jak zapewnia producent, jest to najbardziej ekologiczne rozwiązanie oferowane w silnikach wysokoprężnych na świecie, w połączeniu z istotnym zmniejszeniem poziomu zużycia paliwa.
System BLUETEC zapewnia redukuję emisji tlenków azotu do poziomu wymaganego najsurowszymi normami w tej dziedzinie na świecie. Efekt ten można uzyskać dzięki zastosowaniu nowoczesnego katalizatora, który oferowany będzie w modelu E 320 BLUETEC na rynku amerykańskim jesienią bieżącego roku, lub bardziej zaawansowanego systemu reduktora AdBlue oraz obróbki końcowej spalin SCR, dzięki czemu poziom emisji tlenków azotu ulega zmniejszeniu nawet o 80%. To rozwiązanie zaprezentowano w Mercedesie Vision GL 320. Konstruktorzy prowadzą obecnie prace nad wykorzystaniem pakietu jako standardowego układu w samochodach osobowych.
Podstawową zasadą SCR jest to, że tlenki azotu podlegają przekształceniu w nietoksyczny azot i parę wodną w katalizatorze wykorzystującym amoniak jako reduktor. Ponieważ amoniak jest jednak niebezpieczną substancją, a co za tym idzie zakres jego zastosowania w transporcie drogowym jest ograniczony, postawiono na nietoksyczny, bezwonny, wodny roztwór mocznika. Roztwór ten, stosowany w technologii SCR, nosi nazwę AdBlue. Pod kontrolą układu sterowania silnikiem reduktor AdBlue, przechowywany w odrębnym zbiorniku, jest dozowany w pożądanych ilościach do strumienia gorących spalin, w którym ulega hydrolizie do postaci amoniaku. Zużycie AdBlue wynosi około 0,1 litra na 100 km (1-3% zużycia oleju napędowego).
W celu pełnego wykorzystania korzyści oferowanych przez BLUETEC zaleca się stosowanie paliwa o niskiej zawartości siarki.
Komentarze opinie