Reklama

Bezstykowy włącznik oświetlenia kabiny

13/10/2005 07:56
Dziś wnętrza nowoczesnych, dużych samochodów często dysponują nawet stu elementami oświetleniowymi, poczynając od prostych podświetlanych przełączników, przez światełka punktowe do czytania, a kończąc na skomplikowanych konsolach o zintegrowanych, modularnie uruchamianych funkcjach. Aby ułatwić obsługę i zmniejszyć dużą liczbę mechanicznych włączników i przycisków, inżynierowie Helli opracowali już gotowe do produkcji bezstykowe systemy sterujące, bazujące zarówno na optyce, jak i objętości.

Bazująca na optyce bezstykowa zasada włączania, reprezentująca najnowszą generację techniczną, oferuje zupełnie nowe możliwości, w szczególności wobec kabinowych lamp podsufitkowych, jako że elektroniczny układ oceniający uruchamia się natychmiast, gdy tylko użytkownik znajdzie się w zasięgu sensoryki. Ta koncepcja ułatwia stosowanie nawet jeszcze bardziej dostosowanych do wymogów klienta rozwiązań, jak np. stopniowe włączanie światła, gdy tylko w zewnętrznym perymetrze zostanie wykryty obiekt. Lampka rozwija swą pełną wydajność dopiero tuż przedtem, nim dłoń osiągnie swój punkt docelowy. System optyczny przyczynia się także do realizacji różnych poziomów przyciemnienia. Kompletną innowacją jest oświetlenie wnętrza, które umożliwia użytkownikowi sterowanie ukierunkowaniem światła punktowego poprzez gesty.

Jeśli chodzi o technikę i technologię, ten najnowszej generacji koncept optyczny bazuje na ocenie odbijanego światła podczerwonego. Światło emitowane przez podczerwoną diodę przekaźnikową odbija się od dłoni lub palca użytkownika i trafia do diody odbiornika. Specjalnie skonstruowany zintegrowany obwód ocenia otrzymane sygnały i w oparciu o system sterujący odpowiednio steruje lampką. Nowym i szczególnie istotnym aspektem tej zaawansowanej techniki jest niezależność systemu od oświetlenia otoczenia. W zależności od wymagań obwód można zaprogramować tak, by dostosować go do konkretnych zastosowań, a ekstremalnie płaska budowa stanowi argument sam w sobie. Ponadto obwód jest dostępny przez soczewkę i oferuje designerom oraz inżynierom wielkie możliwości w zakresie planowania nowoczesnych układów oświetlenia kabiny.

Koncepcja sterowania objętościowego bazuje na zasadzie transferu ładunku, w której mikrosterownik ocenia zmiany pojemnościowe powierzchni czujnika. Np. jeśli dłoń użytkownika zbliża się do powierzchni sensora, zmienia się jego pojemność. Zmiana jest oceniana przez mikrosterownik i odpowiednio zmieniana w informację włączeniową. Zalety tej techniki: zbliżająca się dłoń jest wykrywana nawet jeśli powierzchnia czujnika jest przesłonięta innym obiektem. Ta koncepcja sterowania jest więc szczególnie przydatna w lampkach w kieszeniach na mapy, schowkach na rękawiczki czy konsolach centralnych. Obwód może być indywidualnie programowany pod konkretne wymagania. Powierzchnia czujnika, a tym samym zasięg sensoryczny, oferują ogromne możliwości designerskie.

W roku 2006 rozpocznie się produkcja samochodów z systemami oświetleniowymi sterowanymi przez te innowacyjne bezstykowe kontrolery Helli.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do