Będzie remont estakady kolejowej w Gorzowie za 100 mln
wojewodalubuski.pl
04/03/2014 11:50
Projekt jest przygotowywany, pieniądze zaplanowane, remont estakady kolejowej w Gorzowie będzie realizowany. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec 2016 roku. - W tej sprawie przez ostatnie miesiące nic się nie zmieniło - zapewnił Bogdan Mucha, pełnomocnik wojewody lubuskiego ds. infrastruktury transportowej.
Pieniądze na remont estakady kolejowej w Gorzowie Wlkp. udało się wygospodarować dzięki działaniom wojewody lubuskiego i parlamentarzystów: poseł Krystyny Sibińskiej, posła Witolda Pahla.
Inwestycji nie ma w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych spółki PKP PLK. Usunięto ją stamtąd w 2012 roku, na skutek zmian w ministerstwie i do dziś ten punkt do planu nie wrócił. Niemniej jednak po roboczych wizytach w Gorzowie Wlkp. członków kierownictwa ministerstwa oraz prezesa zarządu spółki PKP PLK Remigiusza Paszkiewicza pod koniec 2012 roku i na początku 2013, udało się zaplanować w budżecie państwa kwotę, niezbędną do przeprowadzenia remontu.
Obecnie trwają prace nad projektem - dokumentacją techniczną. Przetarg wygrała Transprojekt Gdańsk. Kwota zabezpieczona przez zarząd PKP PLK na ten cel to 4,3 mln zł, natomiast przetarg zakończył się ostatecznie kwotą 2,5 mln. Dokumentacja zostanie wykonana w IV kwartale br. Przewidywany termin rozpoczęcia inwestycji to wiosna 2015 r.
Zmodernizowany zostanie około 2-kilometrowy odcinek linii kolejowej wraz z estakadą na gorzowskim odcinku trasy numer 203. Obiekt obecnie zagrożony jest katastrofą budowlaną, remont jest konieczny, w innym razie estakada wyłączona będzie z ruchu kolejowego.
- PKP zabezpieczyła na realizację inwestycji ponad 100 milionów złotych. Czas trwania remontu szacuje się na 18 miesięcy - zapowiedział Józef Matuszczak dyrektor szczecińskiego oddziału PKP PLK.
Zakres planowanego działania obejmuje modernizację estakady kolejowej zlokalizowanej na odcinku linii 203 Tczew - Kostrzyn od km 295,591 do km 297,707. Zgodnie ze Studium Wykonalności, w którym poddano analizom technicznym, finansowym i makroekonomicznym trzy różne warianty modernizacji estakady, został wybrany jeden z nich. Zgodnie z wytycznymi zostanie odtworzony, przy zastosowaniu nowych materiałów, pierwotny wygląd estakady z pozostawieniem jednego toru na odcinku estakady, a także modernizację stacji Gorzów Wlkp., modernizację peronu nr 2 na stacji, budowę nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, informacji podróżnych, energetycznych i obsługi osób niepełnosprawnych.
Na czas trwania remontu zostanie zorganizowana komunikacja zastępcza wraz z ewentualnym przeniesieniem dworca kolejowego. Ponadto, swoją działalność handlowo-usługową będą musiały zawiesić lokale gastronomiczne znajdujące się w niszach kolejowych wzdłuż gorzowskiego bulwaru. Po zmodernizowanej trasie pociągi osobowe będą mogły jechać z maksymalną prędkością 100 km/h, towarowe z prędkością 70 km/h.
Komentarze opinie