Będzie druga jezdnia z Sulechowa do Zielonej Góry na S-3
wojewodalubuski.pl
10/07/2014 16:59
Inwestycja szacowana na 422 mln złotych, czyli budowa ponad 13 km drugiej jezdni drogi ekspresowej na najniebezpieczniejszym odcinku S-3 od Sulechowa do Zielonej Góry może być realizowana w trybie natychmiastowej wykonalności. Zezwolenie na tę inwestycję, w obecności starosty zielonogórskiego Ireneusza Plechana oraz wójta Zielonej Góry Mariusza Zalewskiego, podpisał i przekazał dyrektorowi oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze Przemysławowi Hamerze wojewoda Jerzy Ostrouch.
300 podpisów wojewody
Zrealizowanie inwestycji oznaczać będzie uzyskanie docelowych parametrów drogi krajowej klasy S na odcinku pomiędzy Sulechowem a Zieloną Górą, na terenie gminy Sulechów, miasta oraz gminy Zielona Góra. - Jest to kolejny etap inwestycji, pod wrażeniem której są wszyscy, którzy w ostatnim czasie odwiedzali województwo - powiedział wojewoda Jerzy Ostrouch. - Zaskoczenie rozmachem oraz efektami już zrealizowanych projektów komunikacyjnych i infrastrukturalnych sprawia, że jako lubuskie stajemy się rozpoznawalni pod tym względem w kraju - mówił wojewoda dziękując dyrektorowi Hamerze oraz wszystkim pracownikom zaangażowanym w proces sprawnej realizacji inwestycji.
Starosta Ireneusz Plechan podkreślał znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa podróżnych oraz dojeżdżających codziennie do pracy w Zielonej Górze odnosząc się do tragicznej statystyki wypadkowej na tym odcinku. Wójt Mariusz Zalewski apelował o cierpliwość mieszkańców gminy, którzy po okresie utrudnień staną się beneficjentami tej, ale także innych rozpoczynających się właśnie inwestycji
Decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Podlegający zatwierdzeniu projekt budowlany składa się z 30 tomów m.in. branży: drogowej, mostowej, sanitarnej, elektrycznej, telekomunikacyjnej i gazowej. Wymagał on złożenia przez wojewodę ponad 300 podpisów.
Odcinek S-3 pomiędzy Sulechowem a Zieloną Górą
Realizowany odcinek drogi ekspresowej nie będzie posiadać powiązań z innymi drogami publicznymi, zaś najbliższymi wjazdami i wyjazdami będą węzły „Sulechów" i „Zielona Góra Północ". W ramach inwestycji wybudowana zostanie druga jezdnia drogi ekspresowej S-3 o długości ok. 13,4 km, 3 mosty (2 na Odrze, trzeci na kanale Zimny Potok), 2 duże przejścia dla zwierząt oraz wiadukty i przepusty zespolone z przejściami dla zwierząt.
Dołączony do wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej projekt budowlany przewiduje również w połowie długości projektowanego odcinka rezerwę terenu na lokalizację, po obu stronach drogi, wypoczynkowych Miejsc Obsługi Podróżnych wyposażonych w parkingi, jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie z dopuszczeniem obiektów małej gastronomii.
S-3 na terenie województwa lubuskiego
Tym samym zamknięty został najdłuższy etap proces realizacji inwestycji czyli przygotowanie dokumentacji. W tej chwili w zielonogórskim oddziale GDDKiA trwają prace związane z wyborem wykonawców, a właściwie firm odpowiedzialnych wykonanie, nadzór oraz nadzór autorski. Przewidywana kwota inwestycji szacowana jest na 422 mln zł, ale podczas całego procesu może ona ulec zmniejszeniu.
42 km odcinek pomiędzy Sulechowem a Nową Solą został podzielony na trzy fragmenty, na wszystkie trwają przygotowania do etapu przetargowego. Do ukończenia drogi ekspresowej S-3 na odcinku lubuskim jest w sumie 5 odcinków o długości 62 km, których pełny koszt realizacji, zawierający oprócz wykonania opracowanie dokumentacji i wykup gruntów, może pochłonąć 1,6 mld zł. Przypomnijmy, że w zeszłym roku oddany do użytku kierowców został 40 km odcinek pomiędzy Międzyrzeczem a Sulechowem, zaś w maju w 37 km z Międzyrzecza do Gorzowa. Po ukończeniu budowy dwóch obwodnic, Gorzowa i Międzyrzecza, czyli na przełomie roku 2016 i 2017 trasą parametrach drogi ekspresowej pojedziemy, z wyłączeniem mostu w Cigacicach, od Szczecina do Nowej Soli.
Komentarze opinie