Prognozy analityków i producentów przewidywały spadek tegorocznej sprzedaży nowych samochodów osobowych, jednak chyba nikt nie spodziewał się aż tak niskiego rezultatu. Miesięczna sprzedaż w październiku wyniosła 15 774 auta. To o 8,3% mniej niż przed miesiącem i o 19,8% mniej niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej. Tak słabego wyniku nie notowano od ponad dwunastu lat; mniejszą sprzedaż wykazał polski rynek po raz ostatni w sierpniu 1993 roku (13 704 auta). O ile w 1993 roku sumaryczna sprzedaż w okresie dziesięciu miesięcy osiągnęła poziom 207 233 auta, tegoroczna skumulowana sprzedaż na koniec października wyniosła zaledwie 199 909 aut. Oznacza to spadek o 27,4% w stosunku do ubiegłego roku (275 317 sztuk).
Po raz kolejny na pozycji lidera rynku znalazła się Skoda, która sprzedała w Polsce 23 143 swoje auta. Niemal 33-procentowy spadek sprzedaży w ciągu roku spowodował osłabienie dominującej roli czeskiej marki. Jej udział w polskim rynku wynosi obecnie 11,6%, podczas gdy rok wcześniej było to 12,5%. W październiku Skoda uzyskała wynik w wysokości 1 863 sztuki, o 26,4% mniejszy niż przed rokiem.
Drugą lokatę w rankingu najpopularniejszych producentów utrzymała Toyota, dzięki sprzedaży 22 541 aut. Spadek o 26,0% (7 909 sztuk), nieco mniejszy niż całego rynku, pozwolił na zwiększenie udziału marki w polskim rynku - z 11,1 do 11,3%. Sprzedaż październikowa wyniosła 1 488 aut, o 14,5% mniej niż rok wcześniej.
Trzecie miejsce zajął ponownie Fiat z wynikiem sumarycznej sprzedaży 20 766 sztuk. Spadek o 54,7% spowodował utratę udziału w rynku o ponad 6% - z 16,6 do 10,4%. W październiku Fiat, jako jedyny producent, przekroczył pułap sprzedaży 2 000 aut i uzyskał wynik miesięczny w wysokości 2 017 sztuk (spadek o 23,6% w ciągu roku).
Czwarta pozycja należy do Opla, który znalazł od początku roku 17 527 nabywców na swoje samochody, o 33,4% mniej niż przed rokiem. Udział marki w rynku wynosi obecnie 8,8% (9,6% rok wcześniej). Miesięczna sprzedaż w październiku wyniosła 1 193 sztuki (spadek o 15,5%).
Ford, który uplasował się na piątym miejscu, sprzedał w ciągu dziesięciu miesięcy roku 16 026 samochodów osobowych (35,2% spadku), w tym 1 311 sztuk - w październiku (spadek o 16,0%). Udział Forda w rynku wynosi nieco ponad 8,0% (przed rokiem 9,0%).
Szósta lokata należy niezmiennie do Renault. Na zakup aut, najpopularniejszej spośród francuskich marek, zdecydowało się 14 316 polskich klientów, o 46,2% mniej niż w ubiegłym roku, z czego w październiku - 985 osób (-48,8%). Tak duży spadek sprzedaży spowodował utratę udziału w rynku z 9,7 do 7,2%.
Mniejsze spadki sprzedaży odnotował kolejny przedstawiciel francuskiej motoryzacji - Peugeot. Auta z lwem na masce kupiło od początku roku 13 091 osób (-30,3%), z czego w dziesiątym miesiącu roku - 1 046 osób (-20,0%). Udział Peugeot w polskim rynku nieznacznie się zmniejszył - z 6,8 do 6,6%.
Ósmą pozycję na liście najchętniej kupowanych marek zajmuje Citroen. To pierwszy spośród prezentowanych tu producentów, jedyny w czołowej dziesiątce rynku, który osiągnął większą sprzedaż skumulowaną niż przed rokiem: wynik 11 493 auta wykazał wzrost o 17,4%. Wynik październikowy - 778 aut - jest o 9,1% mniejszy od ubiegłorocznego. Citroen zwiększył swój udział w rynku z 3,6 do 5,8%.
Niewielki wzrost udziału w rynku (z 4,7 do 5,0%) uzyskał też Volkswagen, dziewiąta marka w Polsce. Sprzedaż niemieckich aut wyniosła w bieżącym roku 9 977 sztuk, o 23,3% mniej niż rok wcześniej, w tym w październiku - 1 032 auta (-15,6%).
Tradycyjnie, czołową dziesiątkę podsumowania wyników zamyka Honda, której sprzedaż tegoroczna w wysokości 8 524 auta jest o 5,4% mniejsza niż przed rokiem (w październiku - 701 aut, -2,9%), ale udział w rynku wzrósł o 1% i wynosi 4,3%.
Podobnie jak przed miesiącem, producenci, którzy otwierają drugą dziesiątkę rankingu, wykazują sprzedaż rosnącą w porównaniu do ubiegłego roku: Nissan (6 201 sztuk, wzrost o 5,6%; w październiku 521 aut, 3,0% wzrostu); SEAT (5 365 sztuk, wzrost o 8,3%); Chevrolet (5 170 aut, wzrost o 111,0%); Kia (3 477 sztuk, wzrost o 68,0%); Hyundai (2 724 auta, wzrost o 8,7%); Suzuki (2 209 aut, wzrost o 1,9%).
Na rynku samochodów dostawczych sytuacja w październiku była zdecydowanie lepsza niż w przypadku samochodów osobowych. Wynik miesięcznej sprzedaży w wysokości 3 233 sztuki wykazał wzrost w stosunku do września o 11,5% (2 899 aut). W porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku nastąpił spadek o 5,9% (3 434 auta). Warto w tym miejscu podkreślić, że październikowy wynik jest drugim tak dobrym miesięcznym wynikiem od początku roku (po majowym - 3 261 aut). W okresie od stycznia do końca października sprzedano w Polsce 27 944 pojazdy dostawcze, o 4,4% mniej niż rok wcześniej.
Tytuł lidera zachowuje niezmiennie Fiat, który sprzedał od początku roku 6 295 aut, o 15,5% (1 157 sztuk) mniej niż przed rokiem. W październiku sprzedaż marki wyniosła 721 aut, o 22,6% mniej niż rok wcześniej. Do Fiata należy obecnie 22,5% udziału w rynku.
Na pozycji wicelidera umocnił się Volkswagen z wynikiem tegorocznej sprzedaży w wysokości 4 220 sztuk, w tym 413 sztuk - w październiku. Zarówno rezultat miesięczny, jak i sumaryczny wykazały wzrost w stosunku do ubiegłego roku, odpowiednio o 15,7% i 39,7%. Niemiecki producent zwiększył w ciągu roku swój udział w rynku z 10,3 do 15,1%.
Na trzeciej pozycji znalazł się Ford. Wynik skumulowany marki - 2 920 aut sprzedanych od początku roku - jest o 2,5% większy niż rok wcześniej i pozwolił na wzrost udziału w rynku z 9,8 do 10,5%. Miesięczny rezultat w październiku wyniósł 359 sztuk, o 3,8% mniej niż przed rokiem.
Czwartą lokatę zajmuje ponownie Renault. Sprzedaż francuskich pojazdów dostawczych wyniosła w ciągu dziesięciu miesięcy 2 759 aut, co oznacza spadek o 12,9% (w październiku - 336 aut, spadek o 24,7%). Mniejsza sprzedaż spowodowała utratę udziału w rynku z 10,8% przed rokiem do 9,9% obecnie.
Kolejna pozycja należy tradycyjnie do Mercedesa - 2 146 pojazdów, 22,7% spadku (w październiku 192 auta, o 31,7% mniej niż przed rokiem). W konsekwencji Mercedes zmniejszył udział w polskim rynku z 9,5 do 7,7%.
Na szóstym miejscu uplasował się Peugeot, który sprzedał łącznie 2 036 samochodów dostawczych, o 12,4% więcej niż rok wcześniej (w październiku 358 sztuk, 76,4% wzrostu; udział w rynku 7,3%).
Siódmą lokatę zajmuje Opel z wynikiem 1 921 sprzedanych aut (wzrost o 3,7%), przy czym sprzedaż w październiku 269 sztuk oznacza rekordowo wysoki wzrost o 90,8%. Udział w rynku wynosi obecnie 6,9%.
Dalsze lokaty należą, podobnie jak we wrześniu, do Intralla (8. miejsce) - 1 420 sztuk, spadek o 8,4% (w październiku - 101 aut, spadek o 43,9%) i Citroena (9. miejsce) - 1 359 sztuk, spadek o 22,9% (w październiku - 157 sztuk, wzrost o 49,5%). Do pierwszej dziesiątki awansowała Kia z wynikiem 973 auta (-25,0%; w październiku 96 sztuk, -50,3%), wyprzedzając Iveco (953 sztuki, wzrost o 41,0%).
Komentarze opinie