Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje o zakończeniu realizacji zadania zakładającego budowę parkingów na MOP-ach na autostradzie A4 na odcinku Wrocław- Katowice wraz z remontem nawierzchni na drogach krajowych nr 44 i 88. Było to zadanie dodatkowe wykonane w ramach oszczędności wynikających z projektu budowy autostrady A4 Kleszczów Sośnica.
Zadanie w zakresie MOP-ów obejmowało budowę parkingów i toalet na terenach przeznaczonych pod 16 Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) zlokalizowanych po obu stronach autostrady (8 par) na odcinku autostrady A-4 Wrocław- Katowice w odległości co 8 do 15 km wg programu:
* budowa parkingów dla samochodów osobowych, ciężarowych i autokarów
* budowa toalet
* budowa miejsc wypoczynku podróżnych (ławki, zadaszenia),
* budowa infrastruktury obsługującej parkingi i toalety (odwodnienie, oświetlenie, kanalizacja sanitarna, zieleń)
* budowa stanowisk do zrzutu nieczystości z autokarów
* budowa stanowisk dla pojazdów z ładunkami niebezpiecznymi na MOP-ach kat.II/III
Lokalizacja MOP-ów
Województwo dolnośląskie
MOP Krajków Północ i Krajków Południe Kat I
MOP Oleśnica Mała i Witowice Kat.II/III ( MOP-y z toaletą tymczasową TOI-TOI)
Województwo opolskie
MOP Wierzbnik i Jankowice kat.I
MOP Rzędziwojowice i Młyński Staw kat. II/III
MOP Prószków i Przysiecz kat. I
MOP Wysoka i Góra św. Anny kat.II/III
Województwo śląskie
MOP Proboszczowice i MOP Chechło kat. I
MOP Wirek i Halemba kat. II/III
Na wszystkich MOP-ach (za wyjątkiem MOP-ów Oleśnica-Witowice, gdzie brak jest wody i kanalizacji sanitarnej) zostały wybudowane toalety wyposażone w kabiny prysznicowe, toalety dla inwalidów i stanowiska do przewijania niemowląt. MOP-y zostały wyposażone w miejsca wypoczynku podróżnych (ławki, stoliki, zadaszenia) i urządzona została zieleń. Na MOP-ach kat. I jest rezerwa terenu pod usługi małej gastronomii zgodnie z kategorią MOP-ów. Na MOP-ach kat. II/III w projektach zagospodarowania i na terenie wyznaczone zostały obszary dla budowy infrastruktury zgodnie z kategoriami tj. dla stacji paliw, gastronomii, moteli i innych usług związanych z obsługą podróżnych.
Na MOP-ach kat. I znajdują się następujące ilości miejsc postojowych na każdym
* samochody osobowe 50-60 miejsc
* samochody ciężarowe i autokary 17 -20 miejsc
* toalety 5 kabin dla kobiet, 3 kabiny i 3 pisuary dla mężczyzn
* po 1 toalecie dla inwalidów.
Na MOP-ach kat. II/II znajdują się następujące ilości miejsc postojowych na każdym
* samochody osobowe 70 90
* samochody ciężarowe i autokary 30-40
* toalety 6 kabin dla kobiet, 5 kabin dla mężczyzn i 4 pisuary oraz po 1 toalecie dla inwalidów.
* 2 stanowiska dla pojazdów z ładunkami niebezpiecznymi.
Ogółem wybudowanych zostało 1100 stanowisk postojowych dla samochodów osobowych i 440 stanowisk dla pojazdów ciężarowych i autokarów.
Zadanie w zakresie remontu nawierzchni dróg krajowych nr 44 i 88 obejmowało:
Droga krajowa nr 88
Przebudowa nawierzchni drogi krajowej numer 88 na długości 640 m w rejonie dojazdu do węzła Kleszczów na autostradzie A-4 wraz z odtworzeniem rowów dla jej odwodnienia, polegająca na całkowitej rozbiórce istniejącej nawierzchni z płyt betonowych oraz budowie nowej nawierzchni dostosowanej do obciążenia 115 kN.
Droga krajowa nr 44
Przebudowa nawierzchni drogi krajowej nr 44 na odcinku od Gliwic do Borowej Wsi na długości 9 km polegająca na całkowitej rozbiórce istniejącej nawierzchni oraz budowie nowej nawierzchni dostosowanej do obciążenia 115 kN. Droga była przebudowywana z utrzymaniem ruchu w jednym kierunku, a dla jednego kierunku był wyznaczony objazd.
Zakres robót obejmował także przebudowę i budowę chodników, rowów odwadniających oraz regulację i przebudowę ok. 220 wjazdów bramowych wraz z regulacją 16 bram wjazdowych do posesji. Cały przebudowywany odcinek drogi znajduje się na terenie objętym wpływem eksploatacji górniczej, wiec przy przebudowie nawierzchni zastosowane zostały specjalne zabezpieczenia przed szkodami górniczymi (geosyntetyki).
Szacunkowa wartość robót wynosi 29 milionów euro i jest finansowana z funduszy ISPA/Fundusz Spójności, Krajowego Funduszu Drogowego i budżetu państwa.
Komentarze opinie