Reklama

„Ostatni wyskok” - kampania edukacyjna dotycząca zapinania pasów bez

29/10/2005 00:13
„Ostatni wyskok” – rusza pierwsza w Polsce ogólnopolska kampania edukacyjna dotycząca zapinania pasów bezpieczeństwa

15 września br. rusza ogólnopolska kampania edukacyjna „Ostatni Wyskok”, organizowana przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Celem inicjatywy jest zwiększenie liczby osób regularnie zapinających pasy bezpieczeństwa podczas podróży samochodem. Będzie to pierwsza z cyklu kampanii społecznych „Włącz myślenie”, poświęconych bezpieczeństwu ruchu drogowego, realizowanych przez KRBRD. Kampanii towarzyszyć będą działania wspierające Policji, Krajowego Duszpasterza Kierowców oraz warszawskich taksówkarzy.

W ciągu ostatnich piętnastu lat w wypadkach drogowych zginęło w Polsce prawie 100 tysięcy osób, a obrażenia odniosło prawie 1 milion osób. Tylko w 2004r. na drogach zginęło prawie 6 tysięcy osób, a ponad 64 tysiące zostało rannych. W Polsce ryzyko śmierci uczestnika kolizji drogowej jest wciąż średnio czterokrotnie wyższe niż w krajach Unii Europejskiej.

Blisko 600 osób rocznie (10%) mogłoby uniknąć tragedii, gdyby 90% podróżnych regularnie zapinało pasy bezpieczeństwa. Wyniki badań przeprowadzonych w Europie dowiodły, że pasy bezpieczeństwa redukują o blisko 50% ryzyko wystąpienia śmiertelnych i ciężkich obrażeń w wyniku wypadku drogowego.

Stosowanie pasów bezpieczeństwa w Polsce
W Polsce tylko niewiele ponad 70% kierowców używa regularnie pasów bezpieczeństwa. Prowadzone na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pomiary wykazały, że aż 30% kierowców i pasażerów siedzących na przednich siedzeniach nie stosuje pasów bezpieczeństwa, a wśród podróżujących na tylnych siedzeniach aż 53%. Badania przeprowadzone w marcu 2005r. przez TNS OBOP na zlecenie KRBRD pokazały, że Polacy nie zapinają pasów bezpieczeństwa, ponieważ mają złudne poczucie kontroli nad tym, co może zdarzyć się na drodze i przekonanie, że panują nad ryzykiem. Istotnym czynnikiem jest tu także brak wyrobionego nawyku. Zarówno wśród kierowców jak i pasażerów powielane są nieprawdziwe stereotypy dotyczące negatywnych skutków stosowania pasów bezpieczeństwa.

Kampania „Ostatni wyskok”
W odpowiedzi na ten problem, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, realizując Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005 oraz wytyczne Komisji Europejskiej, podjęła strategiczne i długofalowe działania mające na celu zwiększenie stosowania pasów bezpieczeństwa w Polsce. Ich efektem ma być zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych.
W tym celu przygotowana została pierwsza w Polsce zakrojona na szeroką skalę kampania edukacyjna - „Ostatni wyskok”. Celem kampanii jest wzrost liczby osób regularnie zapinających pasy bezpieczeństwa poprzez:
• uzmysłowienie realności i nieprzewidywalności zagrożenia związanego z nie zapinaniem pasów bezpieczeństwa,
• obalenie błędnych przekonań dotyczących pasów bezpieczeństwa,
• przełamanie przyzwyczajeń dotyczących używania pasów bezpieczeństwa, w tym przede wszystkim nie zapinania pasów przez pasażerów na tylnych siedzeniach.

„Naszą misją jest zmniejszanie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce. Nie każdego wypadku da się uniknąć, ale można znacznie zmniejszyć jego konsekwencje, stosując pasy bezpieczeństwa. Ta prosta czynność może uratować życie każdemu z nas, dlatego uważamy, że przekonanie Polaków do wyrobienia w sobie nawyku zapinania pasów i zachęcania do tego innych jest warte szczególnego zaangażowania. Podobne kampanie prowadzone są od wielu lat w innych krajach europejskich, m.in. w Anglii, Holandii oraz na całym świecie i ich skuteczność została już potwierdzona, dlatego też zdecydowaliśmy się zrealizować takie działania również w Polsce.” – powiedział Andrzej Grzegorczyk, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Adresaci i główny przekaz kampanii
Główny przekaz kampanii to uzmysłowienie, że niebezpieczny wypadek może zdarzyć się zawsze i wszędzie, także w miastach przy małej prędkości; że nawet doświadczony kierowca nie jest w stanie przewidzieć takiej sytuacji, a kiedy do niej dojdzie – uratować życia swojego i pasażerów. Jedyne, co może w takiej sytuacji pomóc, to zapięte pasy bezpieczeństwa.

Kampania „Ostatni wyskok” będzie skierowana przede wszystkim do ludzi młodych w wieku 18-24 lata, uczących się lub pracujących. Stanowią oni najbardziej zagrożoną grupę demograficzną, a odsetek osób zapinających pasy jest wśród nich najmniejszy. Przekaz będzie adresowany w szczególności do osób „beztroskich” i „zapominalskich”, tzn. takich, które często nie zapinają pasów bezpieczeństwa, lecz przyznają, że zapinanie pasów jest ważne i potrzebne. „Zapominalscy” to ludzie, którzy nie zapinają pasów bezpieczeństwa, ponieważ nie mają takiego nawyku, a postrzeganie przez nich ryzyka uczestnictwa w wypadku ma charakter abstrakcyjny. „Beztroscy” są świadomi ryzyka, ale przedkładają pozorną wygodę nad bezpieczeństwo.

Spot reklamowy przypomina w charakterze i stylistyce dokument. Kamera znajduje się w samochodzie razem z bohaterami spotu i uczestniczy z nimi w wypadku. Widzimy dwoje ludzi na tylnej kanapie samochodu. Rozmawiają, żartują. Nagle…bum. Zderzenie. On znika – jej wzrok mówi nam, że zniknął gdzieś z przodu. Nawet nie chcemy widzieć tego, co ona widzi. Na ekranie pojawia się hasło: „Ostatni wyskok. Bez pasów. Zapinaj pasy. Zawsze”.

„Chcemy, aby kampania wyraźnie uświadomiła, zwłaszcza młodym ludziom, że nikt nie jest w stanie kontrolować ryzyka. Nikt też nie spodziewa się tragedii, która przychodzi nagle. Dlatego pasy bezpieczeństwa trzeba zapinać zawsze ” – powiedział Marek Staniszewski, Dyrektor Strategiczny Euro RSCG Warsaw.
Kampania obejmie swoim zasięgiem telewizję, kino, Internet, radio. Reklamy zostaną umieszczone na autobusach, billboardach, plakatach w klubach i restauracjach, wyświetlaczach LCD na stacjach benzynowych oraz ulotkach wkładanych za wycieraczki samochodów. Kampania została przygotowana na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przez Konsorcjum w składzie: ROM, LAPAM, EURO RSCG Warsaw oraz TNS OBOP, w ramach kontaktu sfinansowanego z pożyczki Banku Światowego. Za planowanie i zakup mediów odpowiedzialny był Dom Mediowy MPG Media Planning.

Podstawę oceny skuteczności kampanii będą stanowiły wyniki pomiarów stosowania pasów bezpieczeństwa realizowanych w ramach studium „Analiza Wybranych Aspektów Zachowania Użytkowników Dróg” prowadzonego na zlecenie KRBRD. Po zakończeniu działań medialnych zostanie zrealizowane przez TNS OBOP badanie z wykorzystaniem AdEval™ - narzędzia, które pokaże, czy zastosowana kreacja i przygotowana reklama odniosły zamierzony efekt. O przebiegu kampanii i jej efektach poinformują nas także wyniki raportów z kontroli przeprowadzonych przez Policję.

Działania wspierające kampanię
Mając na uwadze, że największą skuteczność przedsięwzięć w zakresie egzekwowania obowiązujących przepisów można uzyskać łącząc akcje informacyjne uświadamiające społeczeństwo z działaniami Policji, Komenda Główna Policji zleciła prowadzenie wzmożonych kontroli zapinania pasów bezpieczeństwa w całym kraju w okresie trwania kampanii i po jej zakończeniu. W dniu rozpoczęcia Kampanii Komenda Stołeczna Policji będzie prowadzić kontrole na największych rondach w Warszawie. Policjantom towarzyszyć będą hostessy rozdające ulotki przypominające o zapinaniu pasów bezpieczeństwa.

Kampanię poparł również Krajowy Duszpasterz Kierowców Ks. Marian Midura. Do 10 000 parafii w Polsce wystosowany został list pasterski zachęcający księży do przypominania o konieczności zapinania pasów bezpieczeństwa. W parafiach zawisną także plakaty związane z Kampanią. Swoje wsparcie dla kampanii zapowiedzieli także warszawscy taksówkarze zrzeszeni w korporacjach Express Taxi, Korpo Taxi, Super Taxi, Nova Taxi. Od dnia inauguracji kampanii ponad 1000 taksówkarzy w Warszawie będzie przypominać swoim pasażerom o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa.

W dniu rozpoczęcia Kampanii zostanie również uruchomiona interaktywna strona internetowa poświęcona pasom bezpieczeństwa www.pasybezpieczeństwa.pl. Na stronie internauci będą mogli wziąć udział w symulacji wypadku, sprawdzić siły jakie podczas niego działają na człowieka oraz konsekwencje nie zapinania pasów i kary przewidziane przepisami.


Szczegółowych informacji na temat kampanii udzielają:
Joanna Sakowska, Barbara Król
Ministerstwo Infrastruktury
Ul. Chałubińskiego 4/6
00-928 Warszawa
Tel: 22/630-10-71
Fax: 22/639-10-71
e-mail: [email protected] ; [email protected]
www.krbrd.gov.pl/kampanie/pasybezpieczenstwa.htm

źródło www.mi.gov.pl
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do