Równo rok temu, 15 października 2013 r., o godz. 11.04 Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Gorzowie Wlkp., odebrało pierwsze w swej historii zgłoszenie alarmowe. Od 17 grudnia 2013 r. obszarem operacyjnym Centrum zostało objęte całe województwo lubuskie wraz z ponad 1 mln mieszkańców.
Operatorzy Centrum Powiadamiania Ratunkowego całodobowo i nieprzerwanie obsługują zgłoszenia alarmowe kierowane do numeru alarmowego 112, umożliwiając przekazanie zgłoszeń alarmowych w celu zaangażowania właściwych służb ratowniczych i porządkowych. Operatorzy w ciągu roku odebrali 392 500 telefonów, przyjmując w ciągu doby około 1100 zgłoszeń. Pracownicy Centrum w trakcie roku pracy doświadczyli także wydarzeń wyjątkowych, jakim był orkan Ksawery i XX przystanek Woodstock, który na kilka dni powiększył liczbę ludności naszego województwa o prawie 70%, jednocześnie zwiększając do 1790 liczba dziennych wywołań numeru alarmowego.
Dodatkowo rok 2014 był ważny dla części operatorów ze względu na konieczność odnowienia certyfikatu uprawniającego do odbioru zgłoszeń alarmowych, który ważny jest 3 lata.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego działa nieprzerwanie mimo ciężkich robót budowlanych prowadzonych w budynku Lubuskiego Urzędu Wojewódzkie, zmagając się wielokrotnie z koniecznością wyłączania energii elektrycznej. Doświadczenie zdobyte podczas takich sytuacji pozwoli na uniknięcie awarii w sytuacjach krytycznych, zapewniając możliwość odbioru zgłoszeń alarmowych w nawet najcięższych warunkach. Ważnym elementem systemu jest zastosowanie zasady wzajemnej zastępowalności centrów, czyli w razie miejscowej awarii systemu teleinformatycznego, bądź jego przeciążenia, obowiązki miejscowego centrum powiadamiania ratunkowego przejmą inne centra na terenie kraju.
Komentarze opinie