Specjaliści od oświetlenia Helli opracowali tzw. kurtynę świetlną wykorzystującą technologię diod świetlnych LED. Zasada: światło emitowane przez kilka ukrytych diod LED jest wpuszczane do światłowodowej płytki i równomiernie dystrybuowane w jej wnętrzu dzięki odbiciom. W płytce zastosowano rozpraszające światło elementy, które je doprowadzają do jej przedniej krawędzi i wytwarzają efekt równomiernie oświetlonej powierzchni. W zależności od zastosowanych elementów rozpraszających możliwe jest uzyskanie indywidualnych wzorów, dzięki czemu można stworzyć typowy dla konkretnego auta lub marki wygląd, którego nie da się pomylić. Jednorodny wygląd lamp, niezależny od kąta obserwacji, to bardzo przekonująca cecha. Techniczne zalety takich lamp to ekstremalnie niska głębokość montażowa i ekonomiczne diodowe źródła światła, pracujące niezawodnie przez całe życie techniczne samochodu. Według Helli ta nowa technologia będzie gotowa do produkcji seryjnej w ciągu dwóch lat.
Prototyp tylnej lampy zespolonej Helli ze światłowodami i kurtyną świetlną łączy w sobie dwie technologie dla wyimaginowanego pasa tylnego auta sportowego. Trzy trójwymiarowe plastikowe pręty pryzmatyczne ustawione równolegle przejmują funkcję kierunkowskazu (na zewnątrz) i światła stopu (wewnątrz). Każdy ze światłowodów potrzebuje tylko dwóch wysokowydajnych diod LED. Światło pozycyjne realizowane jest jako kurtyna świetlna w tle. Zapewnia ona wielkopowierzchniowe, jednorodne światło stanowiące tło i obrys designerski całej lampy. Hella zaprezentowała publicznie po raz pierwszy pryzmatyczne pręty i technologię kurtyny świetlnej na salonie IAA we Frankfurcie. Połączenie tych innowacji umożliwia skonstruowanie tylnych lamp zespolonych o niezwykle niskim profilu, które doskonale nadają się do podkreślenia wyjątkowości linii auta.
Mimo rozwoju diod LED jako źródeł światła przyszłości, klasyczna żarówka P21W pozostaje ważna dla tylnego oświetlenia. Hella opracowała nową tylną lampę zespoloną do Volkswagena Tourana, która pokazuje, że można uzyskać szokująco efektowny design z wykorzystaniem konwencjonalnych żarówek. Specjaliści oświetleniowi z Helli opracowali innowacyjne, segmentowe odbłyśniki plastikowe o różnych kształtach dla światła pozycyjnego, stopu i kierunkowskazu. Zasada: oryginalny "zamknięty" odbłyśnik zostaje podzielony na lśniące zwierciadlane segmenty - odgrywające aktywnie rolę w technice oświetleniowej oraz inne, które nie są potrzebne pod względem rozkładu strumienia światła. Na salonie IAA we Frankfurcie Hella zaprezentowała przykłady takich struktur w formie szachownicy, koncetrycznych kół, wschodzącego słońca itp. Segmenty nie mające znaczenia oświetleniowego mogą być w różnych kolorach i kształtach. Dzięki temu można małym kosztem i wysiłkiem wyróżnić poszczególne modele lub warianty samochodów w sposób absolutnie nie do pomylenia.
Komentarze opinie