Reklama

25 lat sterowników Boscha do poduszek powietrznych

21/10/2005 07:51
Masowy boom motoryzacyjny zapoczątkowany w latach 50-tych ubiegłego wieku doprowadził do znacznego wzrostu liczby wypadków drogowych. Jednym z elementów, który zmniejsza ryzyko obrażeń wypadkowych, są poduszki powietrzne, do których Bosch produkuje elektroniczne sterowniki już od 25 lat. W roku 2007 na rynku pojawi się sterownik najnowszej generacji - Airbag 10.

Pierwsze poduszki powietrzne zostały opatentowane przez Amerykanów A.H. Parrota i H. Rounda już w 1920 r., były one jednak na stałe nadmuchane. Patenty poduszek napełnianych dopiero w momencie kolizji pojawiły się w latach 50-tych. Musiało minąć kolejnych 15 lat, by przemysł motoryzacyjny podjął próby skonstruowania takich poduszek dla potrzeb samochodów osobowych. Pracom towarzyszyło wiele wątpliwości. Zastanawiano się np. czy odgłos eksplozje poduszki nie spowoduje uszkodzenia słuchu, czy poduszka jest bezpieczna dla osób noszących okulary albo czy gaz, którym wypełnia się poduszka nie jest szkodliwy dla układu oddechowego.

Bosch zajął się tym segmentem rynku w latach 70-tych, wnosząc swoje doświadczenia z zakresu mechatroniki. Zadaniem koncernu było zaprojektowanie sterownika zapłonu poduszki oraz równoczesnego wyzwalacza napinaczy pasów. Od 1977 r. inżynierowie Bosch współpracowali z producentami samochodów i testowali kolejne wersje zapłonów na 60 modelach pojazdów 15 różnych marek. W sumie wykonano 6,2 tys. testów zderzeniowych. W grudniu 1980 r. pierwszy na świecie sterownik do poduszki powietrznej został zastosowany w Mercedesie-Benz Klasy S. Zasada działania sterownika opiera się na aktywacji ładunku pirotechnicznego, który inicjuje proces wypełniania poduszki gazem. Aktywacja następuje w ciągu 10 milisekund, poduszka napełnia się w czasie kolejnych 30 milisekund (dopiero napełniona gwarantuje bezpieczeństwo). Jest to wystarczająco dużo czasu, aby zapobiec uderzeniu prowadzącego w kierownicę w przypadku zderzenia czołowego przy prędkości jazdy 50 km/h.

Współczesne urządzenia aktywujące Boscha mogą sterować nawet 20 elementami bezpieczeństwa biernego - od poduszki dla kierowcy i pasażera, przez kurtyny boczne i zabezpieczające głowę, aż po napinacze pasów. Koncern pracuje nad najnowszą generacją sterownika Airbag 10, który pojawi się na rynku w 2007 r. Sterownik sprzed 25 lat składał się z trzech podzespołów i blisko 170 części, a sterował jedynie poduszką powietrzną dla kierowcy. Nowy sterownik Airbag 10 jest o około 70% mniejszy, składa się z jednego podzespołu i 85 części w wersji podstawowej. Może sterować aż 24 środkami ochrony przed skutkami przyspieszenia ujemnego. Sprawna elektronika przetwarza dane szybciej, umożliwiając integrację funkcji dodatkowych. W nowym systemie możliwa jest integracja funkcji ochrony pieszych oraz instalacja czujników dachowania i czujników kabinowych. Czujniki kabinowe pozwalają systemowi stwierdzić, czy miejsce obok kierowcy jest zajęte lub czy zamontowany jest na nim fotelik dla dziecka. Nowy sterownik Airbag 10 przeznaczony jest do pojazdów wszystkich klas - od samochodów małolitrażowych do luksusowych limuzyn.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do