Reklama

25 lat poduszki powietrznej

18/11/2005 07:22
Mija 25 lat od momentu, gdy pierwszy seryjnie produkowany samochód został wyposażony w poduszkę powietrzną. Był nim Mercedes Klasy S, który zjechał z taśm produkcyjnych zakładów Mercedes-Benz w Sindelfingen.

Moment ten stanowił zwieńczenie trwających z górą 13 lat prac konstrukcyjnych, a także początek nowej ery w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów samochodowych. Analiza statystyki wypadków na drogach dowodzi, że poduszka powietrzna uratowała dotąd życie ponad 14,2 tys. osób w samych tylko Stanach Zjednoczonych, a w Niemczech od 1990 r. ponad 2,5 tysiąca osób. Mercedes-Benz oferował auta wyposażone w poduszkę powietrzną na długo przed innymi producentami samochodów, instalując ją już w ponad 12 mln pojazdów. W wyposażeniu standardowym wszystkich aut niemieckiej marki znalazła się ona już w październiku 1992 r. W ostatnich latach inżynierowie Mercedesa kontynuowali prace nad udoskonaleniem technologii poduszki powietrznej, wprowadzając np. boczne kurtyny powietrzne, a także układy dostosowujące reakcję systemu bezpieczeństwa do siły zderzenia. Poduszki powietrzne stanowią też integralną część układu ochrony użytkownika PRE-SAFE, wyposażonego w nowe czujniki przewidujące możliwość zaistnienia kolizji i uruchamiającego poduszki jeszcze przed zderzeniem, tak aby do minimum ograniczyć siły oddziaływujące na kierowcę bądź pasażera zarówno bezpośrednio przed, jak i w trakcie wypadku.

Historia poduszki powietrznej sięga roku 1967. Chociaż sam pomysł, aby skonstruować ochronną poduszkę wypełnioną powietrzem, krążył po świecie motoryzacyjnym już od początku lat 50-tych, inżynierom nie udało się znaleźć odpowiedniego rozwiązania. To właśnie specjaliści Mercedesa dokonali przełomu, opracowując technologię układu czujników i pompy gazowej zdolnych napełnić poduszkę w zaledwie 30 milisekund. Oni też opracowali materiał odporny na rozdarcia, który nadawał się do wykonania poduszki powietrznej, następnie poprawili parametry napełniania urządzenia, aby wreszcie zdołać upakować cały układ wewnątrz absorbującej uderzenie kolumny kierowniczej.

Najbardziej zaawansowane technologicznie modele Mercedesa, takie jak nowa Klasa S, wyposażono aż w osiem poduszek powietrznych: dwie adaptacyjne przednie poduszki, cztery poduszki boczne i dwie boczne kurtyny powietrzne. Technologia poduszek powietrznych umożliwia ich bezobsługowe działanie gwarantowane przez cały okres eksploatacji auta.

W dającej się przewidzieć przyszłości poduszki powietrzne nadal będą pełnić ważną rolę w dziedzinie bezpieczeństwa użytkowników samochodów osobowych. Inżynierowie Mercedesa analizują możliwość skonstruowania takiego systemu bezpieczeństwa, który automatycznie dostosowuje się zarówno do aktualnej sytuacji na drodze, jak i położenia kierowcy i pasażerów. Zaawansowana technologia wykorzystująca zasadę działania radaru, którą wprowadzono ostatnio w najnowszej wersji Klasy S, może okazać się tu pomocna. Dalej udoskonalana technologia, przy wykorzystaniu prognozujących sytuacje na drodze czujników innego typu, mogłyby dostarczyć danych niezbędnych do obliczenia siły nie dającego się uniknąć zderzenia, jeszcze zanim dojdzie do samego wypadku. Poduszki powietrzne stałyby się wtedy integralną częścią systemu PRE-SAFE, który wypełniałby je wolniej, stopniowo, z wykorzystaniem większej ilości gazu, tak aby użytkownicy byli chronieni dłużej i skuteczniej.

Kolejnym priorytetem rozwoju technologii poduszek powietrznych przyszłości wydaje się zapewnienie ochrony jeszcze bardziej zindywidualizowanej. Np. powinna w przyszłości istnieć możliwość wprowadzenia do komputera pokładowego samochodu danych dotyczących użytkowników, takich jak wiek, płeć, wymiary i masa ciała, co skutkowałoby dostosowaniem systemów bezpieczeństwa do indywidualnych potrzeb każdego z podróżujących.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do