W unijnym Trybunale Sprawiedliwości w Luksemburgu 15 czerwca odbędzie się rozprawa w sprawie zgodności z prawem wspólnotowym nakładania podatku akcyzowego na samochody używane, sprowadzane do Polski z innych państw UE. Polska różnicuje stawki akcyzy - dla aut importowanych są znacznie wyższe niż dla krajowych.
Według opinii niektórych ekspertów, zgodnie z traktatem UE Polska powinna wstrzymać się od nakładania podatków, które w pośredni sposób chronią produkcję krajową. Polska jest też zobowiązana do nienakładania na towary pochodzące z innych państw członkowskich UE podatków wewnętrznych innych niż te, które są nakładane na odpowiednie towary krajowe.
15 czerwca odbędzie się w Luksemburgu rozprawa ws. "Maciej Brzeziński przeciwko Dyrektorowi Izby Celnej w Warszawie", na wniosek Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Sąd w Warszawie zwrócił się do unijnego Trybunału z pytaniem, czy prawo unijne zezwala Polsce na nałożenie podatku akcyzowego na samochody używane, sprowadzane z innych państw członkowskich przy jednoczesnym nieobciążaniu tym podatkiem sprzedaży pojazdów używanych zarejestrowanych już w kraju.
Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego, do której skarżyli się Polacy, wzywała polski rząd już w ubiegłym roku do zniesienia akcyzy na używane samochody.
Ministerstwo Finansów przedstawiło niedawno plany zastąpienia akcyzy podatkiem ekologicznym, który będzie uiszczany przy pierwszej rejestracji pojazdu.
Komentarze opinie