Reklama

11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

wojewodalubuski.pl
11/02/2015 14:43
W Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim zorganizowane zostały przeznaczone dla najmłodszych Lubuszan lekcje promujące numer 112 oraz spotkanie podsumowujące działalność Centrum Powiadamiania Ratunkowego. W jego trakcie oceniono współpracę Policji i Straży Pożarnej z Centrum Powiadamiania Ratunkowego oraz wręczono wyróżnienia dla przedstawicieli szkół biorących udział w ""Kampanii społecznej promującej Europejski Numer Alarmowy 112 w szkole"".

Lekcje Promujące Europejski Numer Alarmowy 112 miały charakter bardziej prezentacji i zabawy, ale to dzięki informacjom przekazanym w ich trakcie, często kilkuletnie dzieci są wstanie skutecznie wezwać pomoc w sytuacji tego wymagającej. Wzięły w nich udział maluchy z przedszkola nr 6, przedszkola nr 27, przedszkola nr 21 oraz przedszkola nr 1 w Gorzowie Wlkp. – łącznie 150 dzieci. Spotkała się z nimi wojewoda Katarzyna Osos poruszając kwestie bezpieczeństwa oraz znajomości procedur związanych z funkcjonowaniem numeru ratunkowego.

Drugi panel poświęcony numerowi 112 odbył się w formie spotkania podsumowującego działalność Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Poza wojewodą Katarzyną Osos udział wzięli w nim komendant wojewódzki PSP Hubert Harasimowicz, I zastępca komendanta wojewódzkiego policji Sebastian Banaszak oraz wicekurator Radosław Wróblewski. W trakcie spotkania dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Waldemar Kaak przedstawił roczne doświadczenia z funkcjonowaniem CPR w ramach LUW. Przez obu komendantów dokonana została ocena współpracy Policji i Państwowej Straży Pożarnej z Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Na zakończenie wojewoda Katarzyna Osos wręczyła wyróżnienia dla operatorów oraz przedstawicieli szkół biorących udział w ""Kampanii społecznej promującej Europejski Numer Alarmowy 112 w szkole"".

112 w Polsce

Z danych zebranych przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wynika, że w 2014 roku operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali łącznie 21.326.746 zgłoszeń.

Ponad 10 mln to były zgłoszenia fałszywe, złośliwe. W ponad 7 mln przypadków połączenie przed przyjęciem zgłoszenia alarmowego przez operatora numerów alarmowych, tj. w ciągu kilku pierwszych sekund. To daje w sumie blisko 80% zgłoszeń nieuzasadnionych.

Filtrowanie zgłoszeń w centrach powiadamiania ratunkowego polega głównie na szybkim odsiewaniu zgłoszeń fałszywych lub złośliwych. Takie rozwiązanie spowodowało odciążenie służb ratunkowych – mogą one teraz zająć się tym, do czego zostały powołane, czyli dysponowaniem siłami i środkami wysyłanymi do osób potrzebujących pomocy.

Warto podkreślić, że nie tylko zwiększeniu uległ zasięg obsługi przez centra powiadamiania ratunkowego zgłoszeń alarmowych kierowanych na numer alarmowy 112, lecz także znacznie skrócił się średni czas oczekiwania na odebranie połączenia - z 28 sekund sprzed uruchomienia systemu do ok. 11 sekund obecnie.

Dostępność numeru alarmowego 112 dla społeczeństwa

Funkcjonujące w ramach systemu powiadamiania ratunkowego 17 centrów powiadamiania ratunkowego obsługują zgłoszenia alarmowe kierowane na numer alarmowy 112 z obszaru całego kraju – podczas, gdy w końcu 2012 r. był to obszar zamieszkały zaledwie przez 8% obywateli. Przez nieco ponad rok, tj. do końca 2013 r., na polecenie Ministra Administracji i Cyfryzacji, wojewodowie uruchomili wszystkie centra powiadamiania ratunkowego i rozszerzyli terytorialny zasięg obsługi numeru alarmowego 112 na teren całych województw. Wszystkie zgłoszenia alarmowe obsługiwane są obecnie według jednolitych standardów przez wyszkolonych i odpowiednio wyposażonych operatorów numerów alarmowych. Podjęte przez Ministra Administracji i Cyfryzacji działania spowodowały, że łatwiej jest dodzwonić się na numer alarmowy 112. Dla porównania, w 2012 r., gdy brak było zorganizowanego jednolitego systemu powiadamiania ratunkowego, prawie 30% połączeń na numer alarmowy 112 w ogóle nie zostało odebranych.

Lokalizacja zgłaszającego

Dzięki dostępowi do informacji i danych przetwarzanych w Platformie Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (zarządzanej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej) oraz danych i usług systemu teleinformatycznego umożliwiającego dostęp do danych przestrzennych (zarządzanego przez Głównego Geodetę Kraju), operatorzy numerów alarmowych mogą obecnie szybko i sprawnie określać miejsce, z którego wykonane zostało połączenie na numer alarmowy 112, weryfikować dane dotyczące abonenta oraz zwizualizować na cyfrowej mapie lokalizację zgłoszenia lub zdarzenia. Dzięki temu, do służb ratowniczych przekazywane są kompletne dane, umożliwiające dysponowanie odpowiednich sił i środków.

Ułatwienia dla cudzoziemców

Każdy operator numerów alarmowych musi znać przynajmniej jeden język obcy, a system teleinformatyczny kieruje połączenie do operatora numerów alarmowych znającego odpowiedni język, tak aby cudzoziemcy przebywający na terytorium Polski mieli możliwość swobodnego zgłaszania na numer alarmowy 112 informacji o zagrożeniach lub zdarzeniach. Obecnie w systemie zarejestrowanych jest 14 języków obcych, jakimi władają operatorzy numerów alarmowych.

Operatorzy numerów alarmowych

W 2014 roku centra powiadamiania ratunkowego dysponowały 809 etatami operatorów numerów alarmowych, z czego najwięcej w CPR w Katowicach (95), najmniej w CPR w Opolu (25). W 2014 roku, liczba operatorów pracujących w CPR uzależniona była od liczby mieszkańców obsługiwanego terenu. Na jednego operatora numerów alarmowych przypadały średnio 1502 zgłoszenia miesięcznie.

Rozwój techniczny

W związku z koniecznością zapewnienia niezawodnego funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego i jego gotowości do realizacji powierzonych zadań, w szczególności w sytuacjach, które powodować mogą zwiększenie ruchu alarmowego lub w razie awarii któregoś z centrów, w 2014 r. kontynuowano prace organizacyjno-techniczne z zakresu rozbudowy głównego ośrodka przetwarzania danych i budowy zapasowego, a także budowy rozwiązania zapewniającego wzajemną w pełni automatyczną zastępowalność centrów powiadamiania ratunkowego.

Rozbudowywany sukcesywnie system teleinformatyczny systemu powiadamiania ratunkowego umożliwia obecnie nie tylko ewidencjonowanie i przechowywanie danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych, lecz również wykonywanie analiz związanych z funkcjonowaniem systemu oraz tworzeniem statystyk i zestawień.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do