Przed 10 laty Bosch jako pierwszy producent wprowadził na rynek elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP, który jest obecnie uważany za najbardziej kompleksowy system modulacji siły hamowania. ESP wpływa na poprawę stabilności pojazdu nie tylko podczas hamowania i przyspieszania, ale również we wszystkich pozostałych sytuacjach na drodze. Jeśli pojazdowi grozi poślizg, system ESP obniża moc silnika i dodatkowo wyhamowuje poszczególne koła. Bosch wyprodukował już ponad 15 mln systemów ESP, z czego blisko 4 mln w ubiegłym roku.
Oprócz "stabilizatora pojazdu", który zapobiega poślizgowi, ESP obejmuje również ABS (zapobiega blokowaniu się kół w trakcie hamowania) oraz ASR (reguluje poślizg kół przy ruszaniu). W 1999 roku ESP zostało wzbogacone o kolejne parametry poprawiające warunki i bezpieczeństwo jazdy. Funkcja "Hill Descent Control" utrzymuje stałą prędkość jazdy przy zjeżdżaniu ze stromych wzniesień, "Roll Over Mitigation" zmniejsza ryzyko wywrotki pojazdu, "Trailer Sway Control" zmniejsza kołysanie ciężkich przyczep do samochodów osobowych, "Load Adaptive Control" rozpoznaje rzeczywisty ciężar lekkich pojazdów użytkowych i odpowiednio dostosowuje działanie systemu ESP, "Hill Hold" pomaga przy ruszaniu pod górę, zaś "Traffic Jam Assist" inicjuje łagodne hamowanie, kiedy kierowca pojazdu z automatyczną skrzynią biegów zdejmie nogę z gazu.
W najbliższych latach system ESP Boscha zostanie wzbogacony o kolejne rozwiązania. Główny nacisk zostanie położony przede wszystkim na sieciowe połączenie ESP z systemami bezpieczeństwa biernego oraz inteligentnymi systemami wspomagającymi kierowcę. Ponadto Bosch opracowuje paletę produktów na bazie ESP, która umożliwi integrację różnych zakresów funkcji w ramach systemu ESP. Pierwsza rozbudowana wersja ESP plus wejdzie do produkcji seryjnej jeszcze w 2005 r., bardziej rozszerzony elektrohydrauliczny hamulec EHB3 - w 2006 r.
Udziały samochodów wyposażonych w ESP w ogólnej liczbie nowych pojazdów znacznie się między sobą różnią w zależności od kraju. Według wstępnych obliczeń, w 2004 roku w Niemczech ponad 60% wszystkich nowych pojazdów wyposażonych było w ESP, we Francji blisko 40%. W całej Europie udział ten wyniósł około 36%. W USA, gdzie wartość ta wyniosła nieco ponad 10%, planuje się jej znaczny wzrost w najbliższych latach.
Wiele badań naukowych potwierdziło, że dzięki ESP można zredukować nawet o 50% liczbę kolizji, których przyczyną jest utrata panowania nad pojazdem, nie spowodowana bezpośrednio przez innych uczestników ruchu.
Komentarze opinie