Reklama

Import samochodów używanych w styczniu zmniejszył się

26/02/2006 22:04
Pierwszy miesiąc 2006 roku przyniósł zasadnicze zmiany na rynku importowanych samochodów używanych. Zanotowano nie tylko znaczący spadek w ilości sprowadzonych aut, ale także nieznaczny wzrost udziału aut młodszych.
Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćPierwszy miesiąc 2006 roku przyniósł zasadnicze zmiany na rynku importowanych samochodów używanych. Po raz pierwszy od ponad roku zaobserwowano znaczny spadek ilości sprowadzonych do Polski pojazdów. W ciągu stycznia sprowadzono 39 622 auta, o ponad połowę mniej niż miesiąc wcześniej oraz o niemal 30% mniej w porównaniu do stycznia roku ubiegłego. Około 97% z nich pochodziła z krajów Unii Europejskiej, pozostałe 3% - głównie ze Stanów Zjednoczonych i z Kanady. Najważniejszą przyczyną tak nagłego spadku było niewątpliwie wprowadzenie tzw. opłaty ekologicznej podwyższającej koszty sprowadzenia samochodu używanego z zagranicy, która weszła w życie z dniem 1 stycznia. Ponadto, do czynników odpowiedzialnych za spadek należy również dodać stopniowe nasycanie się rynku (podaż samochodów używanych na rynku znacznie dzisiaj przewyższa popyt na te pojazdy i taka sytuacja utrzymuje się już od wielu miesięcy), a także, choć może w mniejszym stopniu, warunki pogodowe - wysokie mrozy i duże opady śniegu jakie miały miejsce w tym miesiącu.

Kliknij, aby powiększyćZróżnicowanie poziomu importu w poszczególnych regionach Polski jest znaczące. Najmniej samochodów sprowadzono w województwie podlaskim (737 sztuk), a najwięcej w województwie wiekopolskim (6 997 aut). Województwo mazowieckie, które z punktu widzenia ilości sprowadzonych samochodów (3 659 sztuk) zajęło drugą pozycję w rankingu, zanotowało wynik o połowę gorszy niż Wielkopolska. Wszystkie województwa zanotowały spadek importu w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku, oscylujący pomiędzy 18,93% w przypadku województwa podkarpackiego, do 55,53% w przypadku województwa małopolskiego. Jedyny pozytywny rezultat odnotowany w województwie świętokrzyskim nie może być brany pod uwagę, gdyż jest on wynikiem bazy porównawczej.

Kliknij, aby powiększyćKliknij, aby powiększyćPoczątek roku przyniósł niewielką, zmianę w udziałach poszczególnych grup wiekowych. Udział samochodów o okresie eksploatacji przekraczającym dziesięć lat wzrósł o ponad 4%, zbliżając się do poziomu 65%. Udział samochodów młodszych w wieku od 4 do 10 lat zmalał do poziomu zbliżonego do 30%, natomiast samochodów użytkowanych nie dłużej niż 4 lata do 5,9%. Te pozornie niekorzystne zmiany w strukturze, nie oznaczają jednak, że Polacy znów sprowadzają coraz starsze auta. Wprost przeciwnie, struktura wiekowa w poszczególnych grupach, choć niezbyt szybko, to jednak zmienia się na korzyść, co zaowocowało spadkiem udziału w imporcie (o niemal 3,5%) samochodów wyprodukowanych w latach dziewięćdziesiątych (79,2%). Samochody roczników 2000 - 2006 stanowiły na koniec stycznia 15,8% wszystkich sprowadzonych do Polski aut. Największą popularnością wśród importerów cieszyły się samochody wyprodukowane w roku 1994, a nie jak rok wcześniej samochody rocznika 1992.

Szacowana średnia wartość (uwzględniająca podatek) sprowadzanych do Polski samochodów używanych wyniosła w styczniu bieżącego roku 1 741 złotych, o 55 złotych więcej niż w grudniu. W grupie aut do 4 lat wartość wyniosła 20 609 złotych, w grupie aut w wieku od 4 do 10 lat - 1 101 złotych, natomiast w grupie samochodów najstarszych, eksploatowanych przez okres co najmniej 10 lat - 314 złotych.

Kliknij, aby powiększyćStyczeń nie przyniósł żadnych zmian na poszczególnych pozycjach pierwszej dziesiątki listy rankingowej najczęściej sprowadzanych samochodów poszczególnych marek.
Podobnie jak w ciągu całego ubiegłego roku, największą popularnością cieszył się Volkswagen. W pierwszym miesiącu 2006 roku sprowadzono 8 412 aut tej marki, o średnim okresie eksploatacji wynoszącym 12 lat. Na kolejnych pozycjach listy znalazły się:
Opel (6 718 sztuk eksploatowanych średnio przez 11 lat);
Ford (4 121 sztuk, 11 lat);
Audi (2 923 sztuki, 11 lat);
Renault (2 381 sztuk, 10 lat);
BMW (1 632 sztuki, 12 lat);
Mercedes (1 578 sztuk, 12 lat);
SEAT (1 129 sztuk, 12 lat);
Nissan (1 022 sztuki, 11 lat).
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do