Reklama

Zaawansowane technologie w motoryzacji: ESP

08/02/2005 14:20
Systemy typu ESP (electronic stability contol = elektroniczna kontrola stabilności) mogą zapobiegać poślizgom i odchyleniom od kursu, takim jak te, które powodują dachowanie na zakrętach samochodów z wysoko położonym środkiem ciężkości. ESP odbiera sygnały z czujników kół, mierzy kąt odchylenia, prędkość kół i przyśpieszenie i wychwytuje moment kiedy pojazd jest bliski utraty stabilności. Sygnały z czujników są analizowane komputerowo aby uchwycić moment kiedy kierowca nie będzie najprawdopodobniej w stanie poradzić sobie z następnym wychyleniem.

Następnie system interweniuje, zazwyczaj aplikując krótkie pulsacyjne hamowanie na najbardziej obciążone koła i w niektórych przypadkach automatycznie redukując moment obrotowy silnika. Ta interwencja przełamuje rosnące boczne siły tarcia działające na opony, przywraca ruch do przodu i w ten sposób uspokaja niebezpieczne kołysanie i utrzymuje pojazd na powierzchni jezdni zgodnie z kierunkiem ruchu. Dzieje się to tak szybko, że kierowca jest zazwyczaj nieświadomy tego, jak z poważnym problemem mógł mieć do czynienia.

W Europie kontrola stabilności jest standardem we wszystkich Mecedesach, BMW i Audi, w Volkswagenie Phaeton i Touareg, większości Jaguarów, Saabów, Land Roverów oraz Volvo XC90. Na rynku północnoamerykańskim kontrola stabilności występuje głównie w pojazdach terenowych. Wiele pojazdów luksusowych oferuje ESP w opcji.

Dostawcy spodziewają się, że kontrola stabilności stanie się w końcu standardem w większości samochodów osobowych ponieważ w miarę wzrostu produkcji koszty systemu będą niższe, a płynące z niego korzyści staną się dla wszystkich jasne. Kontrola stabilności wymaga jednak zaawansowanych hamulców, czujników odchylenia samochodu i przyśpieszenia oraz może wymagać specjalnych hydraulicznych akumulatorów.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do