Stowarzyszenie branży motoryzacyjnej ACEA opublikowało raport podsumowujący sprzedaż nowych samochodów osobowych. W okresie pierwszych czterech miesięcy tego roku, w Europie Zachodniej sprzedano 5 110 117 sztuk, co oznacza spadek w stosunku do poprzedniego roku o 1,5 % (-2,5% w marcu). Wyniki sprzedaży kwietniowej w tych krajach są jednak lepsze niż w roku ubiegłym - 1 291 682 tj. wzrost na poziomie 1,3% (-3,7% w marcu).
Największą sprzedażą w Europie mogą pochwalić się Niemcy, które jako jedyne przekroczyły pułap 1 miliona - dokładnie 1 060 176 sztuk - co jest wynikiem gorszym od zeszłorocznego o zaledwie 0,2% (w marcu wskaźnik spadku wynosił 1,9%). W czwartym miesiącu roku nabywców znalazło tam 309 378 aut, o 4,1% więcej niż rok wcześniej (w marcu -0,4%). Wielka Brytania, ze sprzedażą 880 962 nowych aut osobowych, zanotowała najwyższy (obok Belgii i Szwajcarii) spadek sprzedaży w Europie Zachodniej (-6,6%). W kwietniu (179 457 aut) wynik był gorszy o równe 4 procent. Na trzecim miejscu znajdują się Włochy z wynikiem 836 157 sprzedanych aut, co oznacza spadek o 5,6% (w marcu wynosił on 5,7%). Kwiecień okazał się niezbyt udany w tym kraju, ponieważ sprzedano 195 388 aut, o 6,4% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Francja po raz kolejny odnotowuje wzrost zainteresowania nowymi samochodami. Pomimo, że sprzedaż w ostatnim miesiącu (194 720 sztuk) była nieco gorsza niż w marcu (202 692 sztuki), to tegoroczny rezultat sumaryczny (720 953 sztuki) okazał się lepszy od ubiegłorocznego o 5,9% (przed miesiacem - o 3,9%). Pierwszą piątkę tradycyjnie już zamyka Hiszpania, która dzięki bardzo dobrej sprzedaży w kwietniu - 133 437 aut przy wzroście o 6,6% - poprawiła zeszłoroczny rezultat o 1,6% (507 475 aut). Dla przypomnienia: jeszcze w marcu sprzedaż była niższa o 0,1%. Należy dodać, że kwiecień był kolejnym miesiącem, kiedy rynek duński odnotował najwyższe w krajach Piętnastki wskaźniki wzrostu sprzedaży - o 17,4% (do 12 457 sztuk), a po czterech miesiącach - o 22,8% (44 404 sztuki). W skali całej Europy wyróżnia się Islandia z największą dynamiką wzrostu - wyniku miesięcznego o 40,8% (1 391 sztuk), a skumulowanego - o 45,4% (4 965 sztuk).
W zestawieniu ośmiu nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej (bez Malty i Cypru) tegoroczna sprzedaż wyniosła 238 494 auta i była o 21,8% niższa niż rok wcześniej (na koniec marca spadek wynosił 17,9%). Rezultat z kwietnia to 65 793 auta, o 30,3% mniejszy niż w 2004 roku. Niechlubny rekord spadku sprzedaży - zarówno w zestawieniu rocznym, jak i miesięcznym - należy po raz kolejny do Polski - 85 352 auta (-40,5%), a w kwietniu tylko 19 363 auta (-57%). Największy skumulowany wzrost należy do Łotwy (+17%, 4 251 aut), a miesięczny - do Słowacji (+7,6%, 5 244 auta).
Sumaryczny wynik sprzedaży na rynkach Europy od początku roku 5 348 611 nowych samochodów osobowych, o 2,6% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Dla przypomnienia, na koniec marca spadek ten wynosił 3,3%.
Komentarze opinie