W ubiegłym roku sprzedano w Czechach prawie 133 tys. nowych samochodów - o 11% mniej niż w roku 2003. Wzrosła za to o 5% - do poziomu 130 tys. - liczba sprzedanych samochodów używanych - wynika z danych opublikowanych przez dziennik "Pravo".
Wśród nowych samochodów osobowych na rynku dominuje Skoda, która w Czechach sprzedała w ubiegłym roku 64,5 tys. aut - o 9,6% mniej niż przed rokiem. Na drugim miejscu uplasował się (z ponad 9 tys. sprzedanych aut) Volkswagen, a na miejscu trzecim (ponad 6,3 tys. samochodów) - Peugeot. Miejsce czwarte zajął Ford, a piąte - Renault.
Ponad 51% rynku nowych samochodów osobowych stanowiły samochody małolitrażowe, wśród których dominującą pozycję utrzymała Skoda Fabia. W sumie samochód ten (dominujący wśród wszystkich sprzedanych aut osobowych) kupiło ponad 43,5 tys. klientów. Drugim najczęściej sprzedawanym w Czechach modelem była w ubiegłym roku Skoda Octavia (ponad 18,3 tys. samochodów), a trzecim (ponad 3,8 tys. egzemplarzy) Volkswagen Golf.
Spadek liczby sprzedanych nowych samochodów osobowych to - zdaniem ekspertów - głównie efekt rejestrowania wielu z nich w charakterze "lekkich samochodów dostawczych". Przepisy podatkowe zachęciły wielu prowadzących działalność gospodarczą Czechów do montowania w samochodach osobowych krat oddzielających część bagażową i rejestrowania ich jako samochody dostawcze. Przyczyną spadku sprzedaży nowych aut jest także, obserwowane zwłaszcza od czasu wejścia do Unii Europejskiej, zainteresowanie sprowadzanymi z zagranicy używanymi samochodami. Średni wiek tych aut wynosi siedem lat.
Komentarze opinie