Diody świetlne (LED) są przyszłościowym źródłem światła dla oświetlenia samochodowego. Seryjnie produkowane lampy stopu montowane centralnie są w sprzedaży już od kilku lat. Coraz częściej jednak diody są wykorzystywane w tylnych lampach zespolonych w samochodach klasy wyższej i średniej. Trend ten podchwycili producenci akcesoryjnych tylnych lamp zespolonych - w kilku przypadkach jednak z drastycznymi skutkami.
Wiele katalogów tuningowych na rok 2005 obejmuje dla różnych modeli samochodów ponad 30 akcesoryjnych, wymiennych tylnych lamp zespolonych, których wykorzystywanie nie powinno być dopuszczalne w świetle przepisów prawa i wymagań technicznych. Kłopot polega na tym, że lampy te mają homologację o symbolu E11 (Wielka Brytania). Jak mogło dojść do takiej sytuacji?
Podczas procedury homologacyjnej wytwórca lamp - w tym przypadku Tajwan - przedstawia lampy do testowania instytutowi zajmującemu się pomiarami fotometrycznymi. Instytut ten - w tym przypadku również tajwański - potwierdza spełnianie przez lampy norm i przekazuje wyniki testu do władz homologacyjnych w kraju, w którym obowiązują normy ECE - w tym przypadku w Wielkiej Brytanii. Władze owe wydają świadectwo homologacji ECE na bazie wyników testów i nadają produktowi symbol homologacyjny (E11 dla Wielkiej Brytanii). Wówczas sprzedaż tych lamp jest dopuszczona w Europie.
Podczas losowych testów tych dostępnych obecnie na rynku lamp (do Golfów III i IV oraz Polo) stwierdzono, że nie spełniają one ani wymogów fotometrycznych, ani związanych z odpornością na wysoką temperaturę czy wibracje, a tym samym silnie odbiegają od lamp, które zostały homologowane w Wielkiej Brytanii. Kolejna bardzo poważna wada owych lamp: diody LED można wymieniać pojedynczo. Zgodnie z Regulacją ECE R37 nie jest to dopuszczalne, i to z ważnych powodów, a mianowicie diody LED są dostępne w wersjach emitujących różne barwy światła. Taka sytuacja oznacza przepisów i spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym.
O wynikach badań niemiecki Urząd Federalny ds. Pojazdów Silnikowych (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA) we Flensburgu powiadomił swych kolegów w Wielkiej Brytanii. Brytyjczycy sprawdzili i potwierdzili informację, iż dostępne aktualnie na rynku lampy nie spełniają wymogów z powodów wymienionych powyżej. W związku z tym KBA ma prawo zabronić sprzedaży takich lamp do chwili, kiedy ich producent wprowadzi odpowiednie zmiany, a Wielka Brytania potwierdzi, iż produkt spełnia wszelkie wymagania.
Komentarze opinie