Jak wynika z najnowszego raportu kwartalnego ROADTODATA Euro Index (dawniej eurocarprice.com), Polska jest jednym spośród tylko dwóch krajów europejskich, gdzie na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy do 1-go kwietnia b.r. został zaobserwowany spadek cen nowych samochodów osobowych, o 0,5%.
Ceny nowych aut w polskich salonach stanowią obecnie średnio 96% poziomu strefy euro, natomiast w Niemczech jest to 97% (+2,8%), w Czechach 94% (-0,6%), a na Węgrzech 92% (+1,1%). Najlepiej pod tym względem wypada Szwajcaria, gdzie średnia cena cennikowa nowych samochodów odpowiada w 90% poziomowi całej strefy euro. Po przeciwnej stronie znajduje się Dania, gdzie ceny są prawie dwukrotnie wyższe (193%).
Licząc od grudnia roku 2004 do analogicznego miesiąca 2005 nastąpił w Polsce spadek sprzedaży nowych aut aż o 18,3% w sytuacji, gdy napływ pojazdów używanych zwiększał się. Ceny samochodów wyposażonych w silnik benzynowy potaniały średnio o 0,9%, natomiast pojazdy zasilane olejem napędowym były minimalnie droższe (+0,1%).
Dla całego rynku europejskiego widoczny jest wyraźny spadek dynamiki wzrostu cen nowych samochodów. O ile w trzecim i czwartym kwartale 2005 r. nastąpił ruch w górę odpowiednio o 4,4% i 3,4%, o tyle w roku bieżącym było to już 2,9%. Ceny samochodów wyposażonych w silnik wysokoprężny rosły w szybszym tempie (+3,1%) niż wersji benzynowych (+2,7%).
Komentarze opinie